sibapp

عبارت مد نظر را بنویسید

sibapp
sibapp
sibapp

بررسی کامل سیستم عامل مک بوک، مزایا و معایب آن⁩

آشنایی کامل با سیستم‌عامل MacOS

بررسی کامل سیستم عامل مک بوک، مزایا و معایب آن

سیستم عامل مک بوک یا در واقع همان MacOS، سیستم‌عامل اختصاصی شرکت اپل است که برای لپ‌تاپ‌های مک طراحی کرده است. در نگاه اول ممکن است بسیاری از کاربران که مدت زیادی است با سیستم‌عامل ویندوز کار کرده‌اند، چندان تمایلی به استفاده از آن نداشته باشند. در حالی که می‌توان گفت این سیستم‌عامل ویژگی‌هایی دارد که بسیاری از افراد استفاده از آن را به ویندوز ترجیح می‌دهند. در هر حال، جهت بررسی مزایا و معایب این سیستم عامل در این مطلب از سیب‌اپ همراه ما باشید.

سیستم عامل مک بوک

سیستم عامل مک بوک با نام MacOS، سیستم‌عاملی است که توسط شرکت اپل برای مک‌بوک‌های این شرکت طراحی شده است. سیستم‌عامل MacOS اولین بار در سال ۱۹۸۴ با لپ‌تاپ‌های اپل به بازار عرضه شد. اپل در سال ۲۰۰۱ اولین نسخه مک‌او‌اس ایکس را طراحی کرد.

سیستم‌عامل لپتاپ‌های مک‌بوک، سیستم‌عاملی بر پایه یونیکس است. به این معنی که با قابلیت چندکاره و چندکاربره بودن طراحی شده است. این سیستم‌عامل همچنین از نرم‌افزارهای متنوع زیادی تشکیل شده است که بر اساس نیازهای کاربران طراحی شده‌اند. همچنین محیط گرافیکی جذاب این سیستم‌عامل باعث شده است افراد زیادی به استفاده از آن روی آورند.

در هر حال، سیستم‌عامل مک بوک هم مانند ویندوز، دارای مزایا و معایب متنوعی است که در ادامه قصد داریم به نقد و بررسی آن‌ها بپردازیم. بنابراین اگر قصد خرید یک مک‌بوک مناسب برای خود دارید، این مطلب را از دست ندهید.

مزایای استفاده از سیستم‌ عامل مک بوک

در دنیای امروز که رایانه‌ها به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌اند، سیستم‌عامل‌های مختلفی در بازار وجود دارند. اما دو سیستم‌عامل MacOS و ویندوز بخش بزرگی از لپتاپ‌های موجود در بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

از طرفی با وجود تنوع در مدل‌های مختلف سیستم عامل مک بوک، بسیاری از کاربران به دنبال پاسخ این سؤال هستند که آیا خرید مک‌بوک مانند گوشی آیفون ارزش دارد؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است با مزایا و معایب مک‌بوک نسبت به ویندوز بیشتر آشنا شوید. ممکن است سیستم عامل‌های مک بوک شرکت اپل از نظر بسیاری از افراد با توجه به قدرت پردازشی بالا، بهترین سیستم‌عامل موجود برای لپتاپ در نظر گرفته شود اما همچنان تعداد کاربران ویندوز خیلی بیشتر از کاربران مک است. از این رو با اطلاع از مزایای سیستم عامل مک، بهتر می‌توان در مورد برتری آن‌ها نظر داد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای سیستم عامل مک بوک می‌پردازیم.

برخورداری از خصوصیات سخت‌‌افزاری ویژه

در بین مزایای سیستم عامل مک بوک، برخورداری از قابلیت‌های خاص سخت‌‌افزاری را می‌توان به عنوان یک امتیاز بزرگ در نظر گرفت. چرا که با وجود این قابلیت‌های سخت‌‌افزاری، امکانات ویژه و منحصربه‌فردی برای کاربران فراهم می‌شود. سیستم عامل مک به دلیل برخورداری از قطعات سخت‌افزاری قدرتمند و سرعت بالا، محبوبیت زیادی دارد.

دارای قدرت بالا در حافظه داخلی

در طراحی و ساخت هر کدام از انواع مک‌بوک، یک هدف خاص در نظر گرفته شده است. از این رو هرکدام از آن‌ها ممکن است بخشی از انتظارات کاربران را برطرف کنند. حافظه داخلی یکی از مواردی است که به عنوان یک نقطه قوت برای همه مدل‌های مک‌بوک بیان می‌شود.

بنابراین لپتاپ‌های مک برای برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف یا ذخیره‌سازی اطلاعات ضروری کاربران کفایت خواهد کرد. با این حال، هرکدام از مدل‌های لپ‌تاپ‌های اپل، از قدرت حافظه داخلی منحصربه‌فردی برخوردار باشند اما کلیت آن‌ها دارای دوام و ماندگاری بالایی هستند.

مقاوم در برابر بدافزارها

یکی از ویژگی‌های مهم سیستم عامل مک بوک، امنیت بالای آن‌ها در برابر ویروس‌هاست. مک‌بوک‌ها در برابر ویروس‌ها و بدافزارها آسیب‌پذیری کمی دارند و همین امر، امنیت سیستم را افزایش می‌دهد. هرچند با وجود تدابیر امنیتی مک‌بوک و مقاومت در برابر ویروس‌ها، بسیاری از کاربران از آنتی‌ویروس‌های قدرتمند برای امنیت دستگاه استفاده می‌کنند، اما برخورداری از امنیت بالا در مقابل ویروس‌ها، یک حقیقت غیرقابل انکار در این سیستم‌هاست.

قابلیت اتصال راحت به محصولات دیگر اپل

سیستم عامل مک بوک از آنجایی که توسط شرکت اپل طراحی و ساخته شده است با دیگر محصولات این شرکت همچون آیفون و آیپد مطابقت بیشتری دارد.

طول عمر بالای باتری

سیستم عامل مک به دلیل کیفیت و طول عمر بالا در باتری شناخته شده است. چرا که شرکت اپل از مواد با کیفیت در تولید محصولات خود استفاده می‌کند‌.

امکان نصب و دریافت اپلیکیشن ‌های کاربردی

سیستم عامل مک طراحی و رابط کاربری ساده‌تری نسبت به ویندوز دارد. از طرفی شرکت اپل جهت رفاه حال کاربران خود همه برنامه‌های مورد نیاز را در سیستم‌عامل MacOS تعبیه کرده است. بنابراین همین ویژگی باعث شده است استفاده از آن برای بسیاری از کاربران راحت باشد به طوری که در نصب و راه‌اندازی هیچ برنامه‌ای، مشکلی نداشته باشند.

عدم دریافت پیام و هشدارهای گوناگون

مزیت‌های فوق همگی از جمله قابلیت‌هایی هستند که هر کاربری به‌راحتی به وجود آن‌ها پی خواهد برد. در کنار این ویژگی‌ها، یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها از نگاه یک کاربر حرفه‌ای مک، عدم دریافت پیام‌های و هشدارهای آزاردهنده است.

به عنوان مثال در سیستم‌عامل ویندوز ممکن است هنگام اتصال یک ماوس از طریق USB، با پیغام‌هایی همچون نصب موفقیت‌آمیز ماوس رو‌به‌رو شوید. در صورتی که در مک فرض بر این است هنگامی که کاربر در حال استفاده از ماوس است پس متوجه موفقیت در نصب آن شده است بنابراین لزومی به ارسال این پیام وجود ندارد. در واقع در سیستم عامل مک بوک تنها در صورتی که کاری درست پیش نرود، با پیغام مواجه می‌شوید.

معایب استفاده از سیستم عامل مک بوک

در مقابل مزایای بیشمار، سیستم عامل مک معایبی هم دارد که منجر شده است افراد کمتر به دنبال خرید آن باشند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گران بودن

گران بودن قیمت یکی از مهم‌ترین معایب سیستم عامل مک بوک است. چرا که با وجود قابلیت‌های منحصربه‌فرد در این سیستم عامل، لپ‌تاپ‌های مک‌بوک از قیمت بالایی برخوردار هستند.

دسترسی محدود به برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف

یکی از معایب استفاده از سیستم عامل مک بوک، محدودیت‌هایی است که در رابطه با دسترسی به برنامه‌ها وجود دارد. در واقع برای سیستم عامل مک در مقایسه با ویندوز بازی و برنامه‌های کمتری وجود خواهد داشت‌.

عدم انعطاف‌پذیری در تعویض قطعات سخت‌افزازی و سفارشی سازی آن

از دیگر معایب این سیستم عامل، وجود گزینه‌های محدود جهت به‌روزرسانی سخت‌افزار است. از طرفی با توجه به اینکه کل اجزاء لپ‌تاپ با همه سیستم‌های سخت‌‌افزاری ادغام شده است امکان تعویض قطعات تا حدود زیادی غیرممکن خواهد بود.

مناسب نبودن برای گیمرها

سیستم عامل مک همچنین از گزینه‌های محدودی برای بازی برخوردار است و همین امر منجر شده است که گیمرها آن را برای بازی مناسب ندانند.

جمع‌بندی