sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

دلایل وصل نشدن مک بوک به وای فای چیست و چه راه حل‌هایی دارد؟

  • 1402-11-14
  • 309
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

نحوه ریست وای فای مک بوک چگونه است؟

برای اینکه مک‌ بوک به وای فای وصل شود و شما بتوانید از اینترنت استفاده کنید، باید تنظیماتی را انجام دهید. اما گاهی پس از انجام این تنظیمات ممکن است همچنان لپ‌تاپ به اینترنت وصل نشود. راه‌کارهایی در مک بوک برای ریست وای فای مک بوک و اتصال مجدد دستگاه به اینترنت وجود دارد. در ادامه این مطلب، دلایل بروز مشکل عدم اتصال مک‌بوک به اینترنت و ۸ راهکار کلیدی آن را توضیح خواهیم داد.

عدم اتصال مک بوک به وای فای

دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند از اتصال مک بوک شما به Wifi جلوگیری کنند. شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، مودم، ایرادات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌توانند برخی از دلایل مشکل اتصال لپ‌تاپ اپل شما به اینترنت باشند.

۱- بررسی صحت اتصال لپ‌تاپ به وای فای

اولین چیزی که باید بررسی کنید این موضوع است که آیا Wifi لپ‌تاپ به مودم وصل است یا نه. برای این منظور، روی علامت Wifi در نوار منو کلیک کرده و آن را خاموش و روشن کنید. گاهی متوجه عدم اتصال وای فای مک‌بوک به شبکه مورد نظر خود می‌شوید. در این شرایط تنظیمات شبکه را تغییر دهید تا وای فای به شبکه معین متصل گردد.

در بعضی از مواقع ممکن است با وای فای متصلی مواجه می‌شوید که علامت تعجب (!) وسط آن قرار دارد. این مشکل به معنی نامناسب بودن «DNS» دریافتی از ارائه‌دهنده خدمات اینترنت است.

نکته مهم: گاهی اوقات جابه‌جایی میان شبکه Wifi همیشگی و یک شبکه اینترنت دیگر و اتصال مجدد به شبکه اینترنت همیشگی، باعث رفع مشکل می‌شوند. در واقع نوعی ریست وای فای مک بوک به حساب می‌آید.

۲- توجه به پیام «Wireless Diagnostics»

قابلیت «Wireless Diagnostics»، ابزار عیب‌یابی Wifi است که در مک‌بوک وجود داشته و به سیستم‌‌عامل MacOS وابسته است. شما می‌توانید آن را در قسمت «Spotlight» جستجو کنید. همچنین می‌توانید با نگه داشتن هم‌زمان دکمه «Option» و کلیک کردن روی آیکون وای فای، وارد Wireless Diagnostics شوید. پس از اینکه روی دکمه «Open Wireless Diagnostics» کلیک کردید، پیام عیب‌یابی برنامه به شما نشان داده می‌شود. روی گزینه «Continue» کلیک کنید تا عیب‌یابی وای فای شما انجام شود.

قابلیت «Wireless Monitoring» ابزار دیگری است که در صورت عدم رفم مشکل با Wireless Diagnostics می‌توانید از آن استفاده کنید. با انتخاب گزینه «Monitor my Wi-Fi connection» و کلیک روی گزینه «Continue»، بررسی مجدد Wifi انجام می‌شود.

۳- به‌روزرسانی نرم‌افزارهای مک‌بوک

پیش از این که ریست وای فای مک بوک را انجام دهید، ورژن برنامه‌های مختلف را بررسی کنید. در صورت نیاز، کار آپدیت برنامه‌های مختلف، به ویژه آن‌هایی را که در عملکرد صحیح وای فای موثر هستند، انجام دهید.

۴- بررسی سخت افزار روتر

گاهی اوقات، خاموش کردن و روشن کردن مجدد روتر می‌تواند مشکل شما را برطرف کند. برای انجام این کار، کابل مودم را از روتر جدا و دکمه پاور روتر را خاموش کنید. بعد از ۳۰ ثانیه کابل را متصل و روتر را روشن کنید. به این ترتیب بدون ریست تنظیمات وای فای مک‌بوک، اتصال برقرار می‌شود. اگر مشکل عدم اتصال رفع نشد، بهتر است از بخش مدیریت روتر در مرورگر، دستگاه را به‌روزرسانی کنید.

توجه داشته باشید که اگر روتر شما خیلی قدیمی باشد و ارتقای آن امکان‌پذیر نباشد، تعویض آن با دستگاه جدید، بهترین گزینه است.

۵- تغییر تنظیمات DNS

گاهی وای فای وصل می‌شود، اما راه‌حل عدم اتصال به اینترنت، تغییر در تنظیمات DNS است. در این حالت باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در «System Settings» وارد تنظیمات Wifi شوید.
  2. روی گزینه «Details» در مقابل شبکه Wifi کلیک کنید.
  3. از منو سمت چپ، گزینه «DNS» را انتخاب کنید.
  4. آیکون «+» را انتخاب کرده و آدرس‌های «DNS Google»، 8.8.8.8 یا 8.8.4.4 را اضافه نمایید.
  5. روی گزینه «OK» کلیک کرده و دوباره اتصال مک‌ بوک به اینترنت را بررسی کنید.

۶- چک کردن VPN

گاهی اوقات، ممکن است یک VPN برای محافظت از شبکه خود نصب کرده باشید. با این حال، ممکن است همین موضوع عامل عدم اتصال لپ‌تاپ مک شما باشد. پس VPN یا هر نرم‌افزار امنیتی دیگر را بررسی کرده و با غیرفعال کردن آن‌ها و مشاهده وضعیت اتصال وای فای مک‌بوک، مطمئن شوید که منبع مشکلات شبکه نیستند.

۷- ریست کردن «Pram» و «NVRAM»

اجزای Pram و NVRAM دو مورد از اجزای مک ‌بوک هستند که در ذخیره حافظه حتی در زمان خاموشی دستگاه نقش ایفا می‌کنند. ریست کردن Pram و NVRAM می‌تواند به صحت عملکرد آن در نگهداشتن حافظه مک و ریست وای فای مک بوک کمک ‌کند.

  1. ابتدا مک بوک خود را یک بار خاموش و روشن کنید.
  2. در هنگام روشن شدن لپتاپ، دکمه پاور، «Option»، «Control» و «Shift» را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید.
  3. پس از اینکه ریست کردن مک‌بوک انجام شد، دکمه‌های «Command + Option + P + R» را فشار دهید تا ریست Pram و NVRAM انجام شود.

۸- ریستارت کردن مک بوک

آخرین راه‌حل، ریست کردن لپ‌تاپ اپل شماست. اگر تمام راهکارهای مذکور را امتحان کردید و مشکل حل نشد، باید به جای ریست وای فای مک بوک، دستگاه را به‌طور کامل ریستارت کنید. اگر همچنان مشکل باقی مانده باشد، باید به تعمیرکار معتبر مراجعه کنید تا دستگاه به‌طور کامل بررسی شود.

جمع‌بندی

همانطور که در بند آخر هم اشاره کردیم، در صورتی که احساس کردید مشکلتان با هیچکدام از راه‌حل‌های پیشنهادی قابل حل نیست در اسرع وقت با سرویسی که از آن اینترنت دریافت می‌کنید تماس بگیرید تا یک تکنسین متخصص مشکلتان را بررسی کند. در صورتی که مشکل از سمت سرویس ارائه‌دهنده اینترنت نبود، مک بوک خود را به یک تعمیرگاه یا فروشگاه معتبر محصولات اپل ببرید تا مشکل دستگاهتان بررسی شود.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.