sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

لیست کامل بایدها و نبایدهای بعد از آبخوردگی مک

  • 1402-10-25
  • 92
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

اگر به هر دلیلی روی مک‌بوک آب بریزد و دیر دست به کار شوید، به احتمال زیاد آب به قسمت‌های مختلف دستگاه از جمله برد و سایر قطعات آن خواهد رسید. این مسئله برای کاربران دستگاه می‌تواند یک فاجعه باشد؛ زیرا حتی اگر خود آب باعث سوختن قطعات مختلف مک‌بوک نشود، مواد معدنی و نمک‌های موجود در آب بلافاصله در قطعات سیستم نفوذ کرده و باعث آسیب دیدن آن‌ها می‌شوند. این آسیب‌دیدگی حتی شاید در چند روز اول نمایان نباشد، اما در نهایت منجر به خرابی دستگاه می‌شود. به همین دلیل آگاهی از بایدها و نبایدهای بعد از آبخوردگی مک کمک می‌کند تا از خسارت وارد شده را کم کنید یا در اسرع وقت، مانع از آسیب دیدن قطعات اصلی دستگاه خود شوید.

آیا مک بوک ضد آب است؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که خیر؛ مک‌بوک‌ها طوری طراحی نشده‌اند که بتوانند از نفوذ آب به داخل دستگاه جلوگیری کنند. به همین دلیل با هزینه زیادی که خصوصا برای کاربران ایرانی دارند، محافظت از آن‌ها در اولویت بالایی قرار دارد. گاهی اوقات حتی پاشیدن چند قطره آب روی این سیستم می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

از آن‌جایی که صفحه‌کلید مک‌بوک، به یک مکانیزم هواگیری دو لایه با ورق پلاستیکی مجهز است، شاید بسیاری از افراد با این پرسش مواجه شوند که آیا این روکش سیلیکونی از آسیب احتمالی ناشی از ریختن آب روی مک بوک جلوگیری می‌کند؟ در پاسخ باید بگوییم که تقریبا غیرممکن است که آب از ناحیه صفحه کلید وارد دستگاه شود و به برد اصلی مک راه پیدا کند. اما در ادامه خواهیم گفت که آب می‌تواند از طریق سوراخ‌های هواکش یا شکاف‌های قسمت‌های مختلف دستگاه، وارد اجزای داخلی آن شود.

اقدامات لازم و بایدها و نبایدهای بعد از آبخوردگی مک

ریختن آب روی مک چه تصادفی و چه عامدانه می‌تواند یک فاجعه برای صاحب آن باشد، زیرا عدم آشنایی با بایدها و نبایدهای بعد از آبخوردگی مک بوک، سالانه هزاران دستگاه را دچار آسیب‌های جدی می‌کند. آسیبی که گاه ممکن است به قیمت از کار افتادن دائمی مک بوک رخ دهد. اما دستورالعمل‌هایی برای جلوگیری از اشتباهات رایج هنگام ریختن آب روی مک وجود دارند که توصیه می‌کنیم قبل از قرار گرفتن در چنین شرایطی با آن‌ها آشنا شوید. در ادامه لیست کامل باید‌ها و نبایدهای بعد از آبخوردگی مک را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

۱-خاموش کردن دستگاه

اولین و مهم‌ترین کاری که هنگام ریختن آب روی مک خود باید انجام دهید، این است که هر چه سریع‌تر آن را خاموش کنید. البته این در شرایطی است که مک بوک شما روشن بوده و به برق متصل باشد. برای این کار باید دکمه پاور دستگاه را برای چند ثانیه نگه دارید، تا دستگاه خاموش شود. بهتر است از همین روش که سریع‌تر روش است، برای خاموش کردن لپتاپ استفاده کنید. یکی از مشکلات رایج در چنین موقعیتی، اختلال در صفحه‌کلید دستگاه به دلیل آبخوردگی است. در این حالت خونسردی خود را حفظ کنید، زیرا هنوز می‌توانید با روش دیگری این کار را انجام دهید.

در این مرحله شما باید با کمک یک دستمال، آب پاشیده‌شده روی صفحه‌کلید و نمایشگر مک‌بوک را به خوبی پاک کرده و سپس بلافاصله صفحه دستگاه را ببندید. با این کار کمک می‌کنید تا سیستم حسگر خواب را فعال کرده و بعد از چند دقیقه جریان برق و مدارهای پشتیبانی در آن را قطع کند. در شرایطی که خاموش شدن مک‌بوک طول بکشد، می‌تواند نشانگر این باشد که برد دستگاه آسیب دیده است. در این شرایط باید در زمانی کوتاه، باتری داخلی را از بخش برد جدا کنید. روال انجام این کار در ادامه این مطلب توضیح داده خواهد شد.

۲- جدا کردن سیستم از شارژر

از دیگر بایدها و نبایدهای بعد از آبخوردگی مک، کشیدن آن از شارژر است. البته جدا کردن دستگاه از شارژ خود به تنهایی برای خاموش شدن سیستم جواب نمی‌دهد، زیرا باتری همچنان انرژی مورد نیاز را تامین خواهد کرد. به همین دلیل استفاده از دکمه پاور را در چنین زمانی فراموش نکنید. در شرایطی که شارژر یا سیمی از دستگاه در آب غوطه‌ور است، باید اول به ایمنی و سلامتی خود بیندیشید تا دچار شوک ناشی از برق‌گرفتگی نشوید. به این منظور بهتر است برق را از مدار خاموش کنید.

۳- پیشگیری از رسیدن آب به برد اصلی

در هر کامپیوتری یک برد مادر یا برد اصلی وجود دارد که حیاتی‌ترین قطعه دستگاه است. این قطعه در مک‌بوک با نام برد منطقی شناخته می‌شود. برد منطقی شامل چند هزار تراشه الکترونیکی است که همگی روی یک مدار چاپی برد قرار گرفته‌اند. رسیدن آسیب به این قطعه، می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما همراه داشته باشد. پس دقت داشته باشید که مهم‌ترین کاری که باید در چنین شرایطی انجام دهید، این است که از رسیدن آب به برد منطقی پیشگیری کنید.

در اغلب اوقات، آب در ابتدا روی صفحه‌کلید مک‌بوک می‌ریزد. در چنین شرایطی اگر سریع عمل کنید، شاید بتوانید با یک تکه کاغذ یا حتی با کمک حرکات دست، مانع رسیدن آب به اجزای داخلی شوید. مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، این است که اجازه ندهید آب از سوراخ‌های دریچه تعبیه شده در شکاف بین صفحه‌‌کلید و صفحه‌نمایش عبور کرده و راهی به داخل پیدا کند. این سوراخ‌ها برای اینکه گرما را از داخل دستگاه به بیرون منتقل کنند، در ناحیه ذکر شده قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی حتی اگر مطمئن شدید که آب به داخل نفوذ نکرده است، نباید مک‌بوک خود را جابه‌جا کنید. زیرا قبل از این کار، باید از خشک شدن کامل سطح سیستم اطمینان حاصل کنید. البته از باقی قسمت‌ها مانند پورت «USB» یا پورت شارژ هم ممکن است آب به داخل نفوذ کند، اما احتمال رسیدن آب به برد اصلی در این حالت‌ها کم‌تر است.

۴- جذب مایع از روی سیستم

از دیگر بایدها و نبایدهای بعد از آبخوردگی مک، کمک به جذب هر چه سریع‌تر آب است. در این مرحله باید به کمک یک پارچه نخی یا حداقل دستمال کاغذی، قسمت‌هایی را که آب روی آن‌ها ریخته‌شده‌ است، خشک کنید. برای صفحه‌نمایش مک‌بوک می‌توانید از یک پارچه میکروفیبر استفاده کنید. در هر مرحله، کار را به آرامی انجام دهید و دقت کنید که آب به قسمت هواکش نشت پیدا نکند.

از پنبه برای جذب آب باقی‌مانده در بخش‌های پورت و درگاه‌های مک‌بوک استفاده کنید. شما حتی باید یک پارچه نخی را در زیر دستگاه قرار دهید تا آب اضافی را به خود جذب کند. در حین خشک کردن مراقب باشید که به هیچ‌وجه مک‌بوک را روشن نکنید.

۵- قرار دادن دستگاه در مکانی خشک

در این مرحله از بررسی بایدها و نبایدهای بعد از آبخوردگی مک، نوبت به انتقال دستگاه به مکانی خشک می‌رسد. دقت داشته باشید که در زمان انتقال، دستگاه را تکان ندهید. بعد از انتقال دادن، به کمک یک پیچ‌گوشتی، تمام پیچ‌های موجود در پشت دستگاه را باز کرده و درپوش آن را بردارید. برای این کار مسلما باید مک خود را برگردانید.

۶- جدا کردن باتری

جدا کردن باتری هم از دیگر بایدها و نبایدهای آبخوردگی مک است. اگر سال ساخت دستگاه شما به قبل از 2017 برمی‌گردد، می‌توانید از ناخن خود، برای جدا کردن کانکتور باتری از برد اصلی استفاده کنید. در این مرحله نباید از پیچ گوشتی فلزی استفاده کنید، زیرا می‌تواند منجر به ارسال مستقیم برق و سوختن برد منطقی دستگاه شوید.

در مک‌بوک‌های جدیدتر، با کمک کابل انعطاف‌پذیر تعبیه شده در دستگاه، می‌توانید باتری را جدا کنید. البته باز هم می‌توانید از ناخن برای باز کردن قفل کانکتور تعبیه‌شده روی برد اصلی استفاده کنید و بعد کابل فلکس را از جایگاه خود بیرون بکشید. در این شرایط باتری ولتاژ خروجی را متوقف خواهد کرد. در صورتی که این کار را به‌خوبی انجام دهید، دیگر خطر زیادی دستگاه شما را تهدید نمی‌کند؛ زیرا با قطع ولتاژ، تمام مدارهای متصل به برد اصلی خاموش شده‌اند و به احتمال زیاد اطلاعات ایمن خواهند ماند.

۷- خشک کردن درون دستگاه

در این مرحله از بررسی بایدها و نبایدهای بعد از آبخورگی مک، نوبت به خشک کردن اجزای داخلی دستگاه می‌رسد. برای این کار هم می‌توانید از پنبه و پارچه‌های میکروفیبر استفاده کنید. تمامی قسمت‌هایی را که مرطوب شده‌اند، به‌خوبی خشک کنید. کار خشک کردن را به صورت ملایم انجام دهید تا از وارد شدن فشار روی قطعات دستگاه جلوگیری کنید. حال باید اجازه دهید مک‌بوک با هوای آزاد خشک شود. همچنین می‌توانید از یک فن برای گردش هوا در دستگاه استفاده کنید.

۸- بستن دستگاه و روشن کردن آن

در نهایت بعد از اینکه دستگاه و اجزای آن کاملا خشک شدند، می‌توانید باتری را به شیوه‌ای که درآورید سر جای خود قرار دهید و پیچ‌های پشت دستگاه را ببندید. البته توصیه می‌شود قبل از نصب مجدد، برد اصلی را با کمک یک فرد حرفه‌ای زیر میکروسکوپ قرار داده و آن را از نظر سلامت بررسی کنید. زیرا اجزای آن ممکن است به مرور دچار زنگ‌زدگی و خوردگی شوند که خود می‌تواند مشکلات جدیدی را به دنبال داشته باشد.

در زمان آبخوردگی مک بوک چه کاری نباید انجام داد؟

حال که با بایدها و نبایدهای بعد از آبخوردگی مک بوک آشنا شدید، نوبت به بررسی کارهایی می‌رسد که در زمان ریختن آب روی دستگاه نباید انجام دهید. برخی از این کارها عبارتند از:

  • به‌منظور خشک کردن مک از دستگاهی مثل سشوار استفاده نکنید. این عمل گاهی می‌تواند منجر به نشت آب باقی‌مانده به سایر بخش‌های سیستم شود. ضمن اینکه باد سشوار اغلب گرم است و می‌تواند منجر به داغ شدن سیستم شده و به آن آسیب برساند.
  • سیستم خود را هنگام خیس شدن تکان ندهید. برای مثال زیر و رو کردن آن می‌تواند منجر به سرازیر شدن آب به سایر قسمت‌ها شود. در شرایطی که مایع شیرین باشد، مشکلات پیش‌رو بیشتر خواهند شد.
  • بسیاری از افراد ممکن است برای خشک کردن سریع دستگاه از مواد خشکی مانند برنج استفاده کنند. توصیه می‌کنیم از چنین راهکارهایی استفاده نکنید، زیرا می‌توانند منجر به انتقال گردوغبار در بین دکمه‌های صفحه‌کلید شود.
  • از رادیاتور یا گرمای بخاری برای خشک کردن مک‌بوک استفاده نکنید.

جمع‌بندی

  • یادگیری بایدها و نبایدهای بعد از آبخوردگی مک کمک می‌کند تا در شرایط اضطراری از آسیب‌دیدگی دستگاه خود یا دیگران جلوگیری کنید.
  • اولین کاری که باید در هنگام ریختن آب روی مک انجام دهید، خاموش کردن و جدا کردن آن از برق است.
  • خلاصه کاری که باید در این شرایط انجام دهید، این است که اجازه ندهید آب به برد منطقی یا برد اصلی دستگاه برسد، زیرا این اتفاق می‌تواند آسیب‌های جدی به مک‌بوک شما برساند.
  • اگر توانایی لازم برای خشک کردن و مراقبت از مک را دارید، با استفاده از مراحل توضیح داده شده در کنار بایدها و نبایدهای بعد از آبخوردگی مک این کار را خودتان انجام دهید. در غیر این صورت از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.