sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

علت شارژ نشدن باتری مک بوک

  • 1402-11-15
  • 200
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

علت شارژ نشدن مک بوک؛ چرا باتری خوب شارژ نمی‌شود؟

علت شارژ نشدن مک بوک چیست؟ درباره باتری این لپتاپ‌ها چه می‌دانید؟ باتری‌هایی که در ساخت مک‌ بوک‌ها به کار برده می‌شوند، از فناوری لیتیوم یون بهره‌مند هستند. چنین باتری‌هایی به سرعت شارژ می‌شوند و طول عمر بالایی هم دارند؛ این باتری‌ها به طور متوسط ۵ سال و ۴ ماه (برای استفاده ۶ ساعت در روز) دوام خواهند آورد. در واقع اپل در حال حاضر از بهترین فناوری موجود برای تامین انرژی لپ‌تاپ‌های خود استفاده می‌کند. اما اگر باتری دستگاه شما شارژ نمی‌شود و با یک حساب سرانگشتی مطمئن هستید که زمان تعویض آن فرا نرسیده، جای نگرانی نیست. زیرا در این راهنمای گام به گام، دلایل بروز این مشکل و راه‌حل‌های رفع آن را بررسی خواهیم کرد.

استفاده از شارژر نامناسب

شرکت اپل برای دستگاه‌های مک بوک خود از چند نمونه شارژر مختلف استفاده می‌کند که براساس میزان ولتاژ از ۳۰ تا ۸۵ وات عرضه می‌شوند. اگر از چند دستگاه ساخت اپل مثل آیپد، ایفون و مک بوک در خانه استفاده می‌کنید، ممکن است هنگام شارژ لپ‌تاپ خود، شارژرها را با یکدیگر اشتباه بگیرید. از سوی دیگر بسته به نوع سیستمی که دارید، باید از آداپتور مناسب برای آن استفاده کنید.

مشکل در برق‌رسانی

یکی از علت‌های اصلی شارژ نشدن مک بوک، می‌تواند مشکل در یکی از اجزای برق‌رسانی باشد. زمانی که الکتریسیته به‌خوبی به دستگاه منتقل نشود، باتری آن شارژ نخواهد شد. برای رفع این مشکل راهکارهای زیر را به کار بگیرید:

۱- بررسی پریز برق

در شرایط شارژ نشدن باتری مک‌ بوک، ابتدا باید از سالم بودن پریز برق مطمئن شوید. برای این منظور، می‌توانید یک لامپ یا دستگاه برقی دیگر را به پریز متصل و آن را روشن کنید.

۲- بررسی کابل شارژ

علت دیگر شارژ نشدن مک بوک، می‌تواند آسیب‌دیدگی یا پارگی کابل شارژ آن باشد. البته روکش‌های مورد استفاده در شارژرهای اصلی مک‌بوک بسیار مقاوم هستند، اما ممکن است به هر دلیلی مثل قرارگیری در معرض گرما یا برخورد با جسم تیز دچار سایش و پارگی شوند. در بررسی کابل شارژ می‌توانید آن را تکان دهید؛ در برخی از اوقات این کار می‌تواند منجر به برق‌رسانی به باتری مک ‌بوک شود. در چنین شرایطی باید حتماً کابل را با یک نمونه جدید تعویض کنید.

۳- اتصال نادرست

در ساده‌ترین حالت ممکن باید از قرار گرفتن صحیح دوشاخه در پریز مطمئن شوید. همچنین کابل را به خوبی در آداپتور قرار دهید. حتی یک جدایی کوچک می‌تواند مانع از شارژ شدن دستگاه شود. اگر در خانه شارژر سایر دستگاه‌های اپل را هم دارید، می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. زیرا براساس یک قانون کلی، می‌توانید شارژر با وات بالا را با وات پایین‌تر جایگزین کنید، اما توجه داشته باشد که امکان انجام عکس این اتفاق وجود ندارد. شاید برای شما این سوال ایجاد شود که ولتاژ شارژر با وات بالا برای باتری دستگاه مضر نیست؟ در پاسخ باید بگوییم که این موضوع اهمیتی ندارد، زیرا برد منطقی دستگاه به صورت خودکار شارژ مناسب را دریافت کرده و مقدار آن را تنظیم می‌کند. پس نگرانی بابت رسیدن آسیب به دستگاه وجود نخواهد داشت.

۴- برنامه‌های پرمصرف

اگر از برنامه‌هایی قدرتمند مثل نرم‌افزارهای ویرایش عکس استفاده می‌کنید، ممکن است دستگاه شما شارژ باتری را به حالت تعلیق درآورد. البته مک بوک همچنان تا زمانی که برنامه‌ها انرژی بیشتری نسبت به آداپتور بخواهند، شارژ لازم برای اجرای برنامه‌ها را تامین می‌کند. در این حالت مک بوک انرژی باتری و آداپتور را با هم ترکیب می‌کند. این ویژگی پیشرفته باعث می‌شود که حتی زمانی که شارژر را به دستگاه وصل کرده‌اید، همچنان باتری خالی بماند و شارژ نشود. در این حالت اگر برنامه‌هایی در سیستم در حال اجرا هستند که شارژ زیادی مصرف می‌کنند، شاید لازم باشد که آن‌ها را به صورت موقت ببندید. سپس در این شرایط مک ‌بوک را خاموش کنید تا اجازه دهید خیلی سریع شارژ شود.

۵- تنظیمات مدیریت سلامت باتری

در برخی مواقع، وقتی بخش مدیریت سلامت باتری به صورت پیش‌فرض در حالت روشن قرار دارد، باتری دستگاه ممکن است قبل از شروع به شارژ مجدد تا ۹۰ درصد یا کمتر، شروع به تخلیه کند. این قابلیت باعث می‌شود که عمر باتری لیتیوم یون مک‌ بوک شما افزایش پیدا کند. در صورت قرار گرفتن در چنین شرایطی می‌توانید این ویژگی را خاموش کنید، البته سازندگان باتری اپل چنین توصیه‌ای به شما نمی‌کنند مگر اینکه بخواهید در شرایط خاصی این کار را انجام دهید.

شرایط خاص دیگری نیز وجود دارد که ممکن است شما را با پیام «Charging On Hold» یعنی «شارژ در حال تعلیق» در بخش منوی وضعیت باتری مواجه کند. در چنین حالتی باتری مک بوک، شارژ نمی‌شود. این ویژگی جدید به منظور بهینه‌‌کردن شارژ باتری و یادگیری عادت شارژ استفاده می‌شود و زمانی که فعال باشد، دستگاه شما شارژ را از ۸۰ درصد به تاخیر می‌اندازد.

۶- آلودگی پورت یا کانکتور

علت دیگر شارژ نشدن مک بوک می‌تواند پورت یا کانکتور کثیف برق باشد. شاید جالب باشد بدانید طراحی پورت شارژ به شکلی است که می‌تواند اقلام فلزی کوچک را جذب خود کند. در برخی از مواقع قرارگیری این اجزا در پورت شارژ می‌توانند عاملی برای عدم شارژ دستگاه باشند. حتی گاهی نیم‌سوز شدن این بخش‌ها هم می‌توانند در شارژ نشدن باتری موثر باشند که در اسرع وقت باید مشکل آن‌ها را برطرف کنید.

در صورت کثیف بودن درگاه شارژ، می‌توانید از یک خلال دندان یا موچین برای تمیزکردن آن استفاده کنید. البته در طی انجام این کار حتما باید دستگاه را خاموش و آن را از برق جدا کنید. برای تمیزکردن کلی این اجزا می‌توانید از پنبه و الکل هم استفاده کنید.

۷- مشکلات نرم‌افزاری

در برخی از مواقع هم نرم‌افزارها می‌توانند عاملی برای خالی‌شدن باتری یا شارژ نشدن دستگاه باشند. اگرچه چنین حالتی کمتر رخ می‌دهد، اما همچنان دور از انتظار نیست. این فرآیند اغلب ممکن است در به‌روزرسانی‌های جدید اتفاق بیفتد.

۸- گرم شدن بیش از حد آداپتور

آداپتور یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که می‌تواند به اشکال مختلف، علت شارژ نشدن مک بوک باشد. برای مثال، علاوه بر سوختن آداپتور یا آسیب‌دیدن آن، داغ‌شدن بیش از اندازه آن هم می‌تواند عاملی برای شارژ نشدن مک بوک باشد. دلایل مختلفی می‌تواند برای داغ‌شدن آداپتور وجود داشته باشد. برای مثال زمانی که با چیزی پوشانده شده و به خوبی در معرض جریان هوای تازه قرار نگیرد یا اینکه در نزدیکی یک جسم گرم قرار گرفته باشد. در این حالت‌ها آداپتور نمی‌تواند به خوبی مک ‌بوک را شارژ کند.

۹- مشکل در سلامت باتری

باتری معیوب، یکی دیگر از علت‌های شارژ نشدن مک بوک محسوب می‌شود. باتری پس از سپری‌کردن طول عمر مفید خود، خراب شده و کارایی آن کاهش می‌یابد. به همین دلیل باید همیشه وضعیت سلامت آن را بررسی کنید. زیرنظرداشتن باتری مک‌ بوک، خصوصاً زمانی که یک دستگاه دست دوم خریده‌اید، بیشتر اهمیت دارد. برای تست این میزان سلامت باتری، دو راه پیش‌ رو دارید:

  1. شما می‌توانید این کار را با کمک اپلیکیشن «CleanMyMac X» انجام داده یا اینکه از ویژگی‌های داخلی سیستم‌عامل MacOS استفاده کنید.
  2. به تنظیمات دستگاه رفته و روی بخش مربوط به باتری کلیک کنید. در این حالت باتری باید در دو حالت «Normal» یعنی عادی یا «Service recommende» قرار داشته باشد. در حالت اول، همه چیز عادی است، اما حالت دوم زمانی است که باتری به‌خوبی کار می‌کند اما مانند گذشته شارژ را نگه نمی‌دارد، پس به زودی باید تعویض شود.

۱۰- فریزشدن سخت‌افزارها

درست مانند زمانی که برنامه‌ها ممکن است باعث هنگ‌کردن دستگاه و عدم شارژ آن شوند، برخی از سخت‌افزارها نیز می‌توانند در این مسئله دخیل باشند. بنابراین در شرایطی که مک بوک شما شارژ نمی‌شود و از سویی تمام راه‌حل‌های بالا را امتحان کرده ولی نتیجه‌ای نگرفته‌اید، باید سعی کنید دستگاه را دوباره راه‌اندازی کنید. برای این کار باید از طریق نوار منو، دستگاه را «Restart» کنید. بعد از راه‌اندازی مجدد، برای شارژ مجدد مک بوک خود اقدام کنید.

۱۱- مشکل در کنترلر مدیریت سیستم باتری

مسئول مدیریت باتری و چراغ‌های نشانگر وضعیت آن، «SMC» نام دارد. اگر باتری مک ‌بوک به دلیل بروز مشکل در این بخش شارژ نمی‌شود، تنظیم مجدد آن می‌تواند به شما کمک کند. البته ریستارت‌کردن دستگاه بسته به نوع باتری آن متفاوت خواهد بود. به همین دلیل قبل از انجام این کار ابتدا باید بدانید که باتری دستگاه شما قابل جداسازی است یا خیر. روش ریستارت SMC دستگاه برای دو نوع باتری به صورت زیر است:

باتری قابل جداسازی:
  1. دستگاه مک بوک را خاموش و باتری آن ‌را جدا کنید.
  2. دکمه پاور را چند ثانیه نگه داشته و سپس آن را رها کنید.
  3. باتری را دوباره روی دستگاه نصب و مک ‌بوک خود را روشن کنید.
باتری غیرقابل جداسازی:
  1. مک بوک را خاموش کنید.
  2. کلیدهای «Shift + Control + Option» و دکمه پاور دستگاه را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید و سپس آن‌ها را رها کنید.
  3. در ادامه دکمه پاور را فشار دهید تا دستگاه روشن شود.

مشکل در برد منطقی

اگر تمامی مراحل بالا را بررسی کردید و مشکل شارژ نشدن مک بوک حل نشد، ممکن است ایراد از برد منطقی دستگاه باشد. مدار شارژ موجود در برد منطقی بخش‌های مختلفی دارد که بروز ایراد در هر یک از آن‌ها می‌تواند منجر به شارژ نشدن دستگاه شود. برای مثال خرابی آی‌سی مدیریت انرژی، خرابی مقاومت‌های سنجش جریان و خرابی ترانزیستورهای معکوس می‌توانند علت شارژ نشدن مک بوک محسوب می‌شوند. در چنین شرایطی برای تعمیر برد منطقی دستگاه به یک تعمیرکار حرفه‌ای محصولات اپل نیاز دارید.

جمع‌بندی

  • در ساخت باتری مک ‌بوک از فناوری لیتیوم یون استفاده شده است که به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته، در بالابردن عمر باتری و کارایی آن موثر است.
  • در حالتی که روزانه ۶ ساعت از مک بوک خود استفاده کنید، باتری باید بیش از ۵ سال عمر کند. البته به شرطی که سیستم شما دست دوم نباشد.
  • شارژ نشدن مک ‌بوک می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به مشکل در برق‌رسانی دستگاه، کثیف‌بودن پورت مک بوک، ایرادهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اشاره کنیم.
  • بروز مشکل در مقاومت‌ها، آی‌سی مدیریت انرژی یا ترانزیستورهای معکوس برد منطقی می‌توانند عواملی برای شارژ نشدن مک‌بوک باشند.
  • در صورتی که تمامی راه‌حل‌ها را بررسی کردید اما مشکل شارژ نشدن مک بوک حل نشد، ممکن است عمر باتری به پایان رسیده و نیاز به تعویض داشته باشد.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.