sibapp

عبارت مد نظر را بنویسید

sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

سایکل باتری مک بوک چگونه تعیین می‌شود؟

  • 1402-10-05
  • 272
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

سایکل باتری مک بوک چیست و چگونه تعیین می‌شود؟

سایکل باتری مک بوک چیست؟ آیا با تعداد سایکل باتری مک بوک آشنایی دارید؟ سایکل باتری یکی از موارد مهمی است که در استفاده از مک‌بوک خود باید به آن توجه کنید. به‌خصوص اگر قصد خرید یک مک‌بوک دست دوم را دارید، بررسی این موضوع باید برای شما مهم باشد. زیرا این پارامتر، نشانگر وضعیت باتری دستگاه است. بیشتر لپ‌تاپ‌های جدید شرکت اپل می‌توانند تا 1000 سایکل باتری را قبل از نیاز به تعویض باتری تحمل کنند. اما در اینجا نحوه محاسبه این چرخه توسط اپل آمده است تا بتوانید تعداد چرخه شارژ خود را محاسبه کنید. این نکات ساده در خرید سیستم‌های کارکرده هم به کمک شما خواهند آمد.

سایکل باتری مک بوک چیست؟

سایکل باتری در واقع همان چرخه باتری در سیستم‌های مک‌بوک است و زمانی این روند رخ خواهد داد که شما از تمام توان باتری خود استفاده کنید. البته منظور یک بار شارژ کامل دستگاه نیست. در زبان ساده، وقتی از سیستم خود استفاده می‌کنید، باتری آن را در چرخه شارژ قرار داده‌اید. با یک مثال واضح موضوع را برای شما روشن خواهیم کرد. تعداد چرخه شارژ به زمانی گفته می‌شود که شما برای یک بار سیستم خود را شارژ کنید. مثلاً زمانی که شما نیمی از شارژ باتری خود را مصرف کرده‌اید و نیم دیگر آن را روز بعد تمام کنید و دوباره نسبت به شارژ کردن دستگاه اقدام کنید، در واقع یک چرخه شارژ کامل را به اتمام رسانده‌اید. از سوی دیگر اگر نیمی از شارژ دستگاه را تمام کنید و بعد تصمیم بگیرید که دوباره آن را تا مرز کامل شدن شارژ کنید و روز بعد هم همین روند را دنبال کنید، در واقع یک بار چرخه شارژ را طی کرده‌اید.

باتری‌های مک‌بوک مانند سایر سیستم‌ها، چرخه شارژ محدودی دارند و بعد از اینکه به تعداد چرخه تعیین شده برسند، باید یک باتری تازه جایگزین شود تا بتوانند عملکرد مورد انتظار را داشته باشند. بر این اساس، شرکت سازنده توصیه می‌کند زمانی که باتری تمام چرخه‌ها را طی کرد، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. در غیر این صورت مجبور خواهید بود که برای کار با سیستم خود، آن را مستقیما به برق متصل کنید. اما سؤال اینجاست که چگونه به داده‌های ناشی از سایکل باتری مک بوک دست پیدا کنیم؟ این موضوع به‌خصوص در زمان خرید یک سیستم دست دوم اهمیت زیادی دارد.

نحوه بررسی سایکل باتری مک بوک

برای بررسی چرخه باتری مک‌بوک خود می‌توانید با طی کردن چند مرحله ساده، به داده‌های لازم دست پیدا کنید. مراحل انجام این کار به این شرح است:

  1. از قسمت جستجو برنامه «System Information» را پیدا کرده و آن را باز کنید.
  2. در نوار سمت چپ، روی گزینه «Power» کلیک کنید.
  3. در این قسمت، گزینه «Cycle Count» نشانگر سایکل باتری دستگاه شما است.

آیا با استفاده از آیکون باتری می‌توان به چرخه آن دست یافت؟

روش دیگری که شما می‌توانید با استفاده از آن به سایکل باتری مک بوک دست پیدا کنید، استفاده از آیکون مربوط به باتری دستگاه است. البته با استفاده از این روش تنها قادر هستید که اطلاعاتی را درباره سلامت کلی باتری به دست آورید. برای این منظور باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

  1. در نوار منو بالای صفحه، روی بخش «battery» کلیک کنید.
  2. در پنجره‌ای باز می‌شود، اگر با عبارت «Normal» مواجه شدید، در واقع سلامت باتری شما در وضعیت عادی خواهد بود. عبارت «Replace Soon» به این معناست که باتری شما در حال کار است اما باید به زودی آن را تعویض کنید. در صورتی که با عبارت Replace Now مواجه شدید، می‌توانید همچنان از باتری دستگاه استفاده کنید، اما باتری در چنین حالتی خیلی زود خالی می‌شود و باید به فکر تعویض آن باشید. در صورتی که با عبارت «Service Battery» مواجه شدید، می‌توانید همچنان به استفاده از دستگاه خود ادامه دهید. اما حتما در اسرع وقت باتری خود را تعویض کنید.

چرخه باتری مک چقدر است؟

گفته می‌شود که سایکل باتری در اکثر مدل‌ها از جمله مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو، نزدیک 1000 است که برای استفاده حداقل 3 سال مناسب است. این در حالی است که نمونه‌های قدیمی مک تنها برای 300 چرخه باتری طراحی شده بودند. بنابراین اگر از یک مک‌بوک قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، شاید لازم باشد که از طریق روش‌های معرفی شده، درباره سلامت باتری سیستم خود اطلاعات لازم را به دست آورید.

چگونه عمر باتری مک‌بوک را افزایش دهیم؟

حال که با تعداد چرخه باتری مک بوک آشنا شدید، نوبت به راه‌کارهایی می‌رسد که از طریق آن‌ها می‌توانید عمر باتری خود را افزایش دهید. برای این منظور می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید.

۱- شناسایی برنامه‌های مصرف‌کننده باتری

همه ما هنگام کار با سیستم به‌صورت هم‌زمان چندین برنامه را باز می‌کنیم، بدون اینکه در نظر بگیریم که تا چه اندازه می‌توانند باعث تخلیه باتری بشوند. بنابراین اگر در زمینه مصرف باتری با هشدار مواجه شدید، توصیه می‌کنیم که این موضوع را پیگیری و بررسی کنید. روال انجام این کار به شرح زیر است:

  1. وارد پنجره «Finder» شده و از این قسمت به بخش «Applications» بروید. این کار از طریق بررسی نوار کناری قابل انجام است.
  2. وارد قسمت «Utilities > Activity Monitor» شوید.
  3. از قسمت بالا وارد بخش «Energy» شوید.
  4. حالا می‌توانید برنامه‌هایی که بیشتری مصرف انرژی را دارند مشاهده کنید. برای بستن آن‌ها روی علامت «X» کلیک کنید.

نکته: اگر به دنبال یک راه سریع‌تر و دقیق‌تر برای شناسایی تخلیه‌کننده‌های باتری هستید، می‌توانید از ابزارهای تخصصی منتشر‌شده در این زمینه استفاده کنید.

۲- تنظیم روشنایی صفحه‌نمایش و صفحه‌کلید

راهکار دیگر برای بهینه نگه داشتن سایکل باتری مک بوک، کاهش روشنایی صفحه‌نمایش و نور پس‌زمینه در صفحه‌کلید است. این کار می‌تواند تاثیر زیادی در مصرف انرژی و صرفه‌جویی آن داشته باشد. ضمن اینکه از تخلیه زودهنگام باتری هم جلوگیری خواهد کرد. در ادامه نحوه تنظیم روشنایی به تفکیک هر قسمت از مک‌بوک آورده شده است.

۳- کاهش روشنایی صفحه‌کلید

  1. وارد بخش «System Settings» شوید.
  2. در قسمت «Accessibility»، گزینه‌ «Keyboard» را انتخاب کنید.
  3. روی گزینه «Keyboard Settings» کلیک کنید.
  4. از طریق نوار «Keyboard Brightness» می‌توانید نور صفحه‌کلید را کم یا زیاد کنید.

۴- کاهش روشنایی صفحه‌نمایش

  1. در System Settings دستگاه، وارد بخش «Displays» شوید.
  2. حالا با استفاده از نوار «Brightness» می‌توانید روشنایی صفحه را کنترل کنید.
  3. همچنین برای انجام این کار می‌توانید از کلیدهای مربوط روی صفحه‌کلید (F1 و F2) استفاده کنید.

۵- به‌روزرسانی مداوم مک‌بوک

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند در بهبود عمر باتری به شما کمک کند این است که به صورت مداوم سیستم خود را به‌روز نگه دارید. شاید برای شما سوال باشد که این کار چه ارتباطی با تخلیه شدن باتری دارد؟ در واقع در هر چک‌لیست از نسخه جدید، عیب‌یابی‌هایی انجام می‌شوند که می‌توانند عملکرد سیستم را بهبود دهند، مشکلات احتمالی را رفع کنند و مانع از تهدید سیستم شوند. در چنین شرایطی بهینه‌ نگه‌ داشتن باتری هم محتمل خواهد بود. برای اینکه ببینید سیستم‌عامل مک‌بوک شما به آخرین نسخه به‌روز است یا خیر، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. به تنظیمات دستگاه رفته و وارد بخش «General» شوید.
  2. روی گزینه «Software Update» کلیک کنید.
  3. حال از صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، بررسی کنید که آیا نسخه جدیدی از سیستم‌عامل موجود است یا خیر. در صورت موجود بودن نسخه جدید، می‌توانید به نصب آن اقدام کنید.

۶- کمک گرفتن از تنظیمات بهینه‌سازی باتری

بعد از آشنایی با سایکل باتری مک بوک و نحوه تعیین آن، شاید بد نباشد که از ابزارهای بهینه‌سازی باتری برای افزایش طول عمر این قطعه از مک‌بوک استفاده کنید. روش استفاده از این قابلیت به شرح زیر است:

  1. در بخش System Settings روی عبارت «Battery» کلیک کنید.
  2. در پایین صفحه، گزینه «Options» انتخاب کنید.
  3. در این بخش تمامی کادرهای موجود را علامت زده و زمان خاموش شدن صفحه‌نمایش را تغییر دهید.
  4. در انتها نیز با استفاده از بخش «Power Adapter، Wake»، دسترسی به شبکه، حالت کم‌مصرف و تایمر خاموش شدن نمایشگر را با توجه به نیازهای خود تنظیم کنید.

جمع‌بندی

  • سایکل باتری مک بوک در واقع همان چرخه باتری این سیستم است که بنا بر گفته اپل در سیستم‌های جدید تا 1000 بار شارژ خواهد بود.
  • شما با استفاده از دو روش مختلف شرح داده شده می‌توانید از میزان سایکل باتری مک بوک خود اطلاعات لازم را کسب کنید.
  • به منظور بهینه‌سازی عمر باتری مک‌بوک می‌توانید از روش‌های مختلفی همچون شناسایی برنامه‌های تخلیه‌کننده باتری و بستن آن‌ها، تنظیم نور پس‌زمینه صفحه‌نمایش و صفحه‌کلید در کنار به‌روزرسانی مداوم مک‌بوک استفاده کنید.
  • یکی از شیوه‌های کاربردی دیگر برای بهینه‌سازی عمر باتری مک‌بوک این است که آن را بیش از حد شارژ نکنید. این کار به مرور زمان می‌تواند ظرفیت دستگاه را کاهش دهد و خیلی زود عمر باتری را به پایان برساند.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.