sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

نحوه دسترسی از راه دور و کنترل مک با ۵ روش کاربردی

  • 1402-11-04
  • 212
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

نحوه دسترسی از راه دور و کنترل مک با ۵ روش کاربردی

در بسیاری از مواقع، کنترل از راه دور می‌تواند بهره‌وری را بدون به خطر انداختن امنیت یک سیستم افزایش دهد. در واقع با این ویژگی می‌توان از ابزار دیجیتال برای اتصال متخصصان به سیستم استفاده کرد تا بدون زحمت بتوانند به فایل‌ها، برنامه‌ها و شبکه‌ها از هر کجا و در هر زمانی دسترسی داشته باشند. شرکت اپل هم از این قابلیت در سیستم‌های کامپیوتری خود پشتیبانی می‌کند. یادگیری نحوه دسترسی از راه دور و کنترل مک می‌تواند از اطلاعات حساس شما محافظت کرده و در عین حال به شما کمک کند تا دسترسی به سیستم را از این طریق مدیریت کنید.

کاربرد کنترل از راه دور مک

آشنایی با نحوه دسترسی از راه دور و کنترل مک می‌تواند به شما کمک کند تا در مواقع لزوم از این قابلیت فوق‌العاده استفاده کنید. برای مثال شاید بخواهید از خانه، دستگاه مک خود را در دفتر کارتان مدیریت کنید. در برخی شرایط هم کنترل مک در زمان دور بودن از سیستم در مسافت‌های طولانی، مثل زمانی که در مسافرت هستید، می‌تواند چاره‌ساز رفع مشکلات شما باشد. آموزش نحوه دسترسی از راه دور و کنترل مک در مواقعی که دوستان یا خانواده شما به کمک‌های سیستمی نیاز دارند هم مفید خواهد بود. بنابراین کاربردهای این قابلیت کم نیستند، اما مهم این است که شما نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید.

آموزش نحوه دسترسی از راه دور و کنترل مک

روش‌های متعددی برای کنترل از راه دور مک وجود دارند که شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها، کمک گرفتن از سرویس «Back to my Mac» باشد. اما بسیاری از کاربران مک‌بوک شاید آشنایی چندانی با این سرویس نداشته باشند. در هر صورت، در ادامه علاوه‌بر آموزش استفاده از Back to my Mac برای کنترل از راه دور مک، ما به آموزش سایر روش‌هایی می‌پردازیم که از طریق آن‌ها می‌توانید از یک سیستم دیگر به مک‌بوک مورد نظرتان دسترسی داشته باشید.

استفاده از Back to my Mac

در نحوه دسترسی از راه دور و کنترل مک، استفاده از Back to my Mac اولین گزینه‌ شما خواهد بود. به این منظور شما باید یک حساب‌کاربری اپل‌آیدی داشته باشید و دو یا چند سیستم مورد نظر شما از سیستم‌عامل نسخه ۱۰.۵ (لئوپارد) به بالا پشتیبانی کنند. برای شروع باید دو دستگاه را به اینترنت متصل کرده و در هر دو سیستم با اپل آیدی یکسان وارد حساب‌کاربری شوید. سایر مراحل به شرح زیر هستند:

  1. «System Settings» را باز کرده و وارد بخش «General» شوید.
  2. در این قسمت روی گزینه «Sharing» کلیک کنید.
  3. در کادر سمت چپ، گزینه‌های متعددی وجود دارند که باید از بین آن‌ها «File Sharing» و «Screen Sharing» را فعال کنید.
  4. حال به صفحه اصلی برگردید و وارد بخش «iCloud» شوید.
  5. در این قسمت پنجره‌ای برای شما باز می‌شود.در قسمت پایین صفحه، تیک بخش Back to My Mac را بزنید تا سرویس مورد‌نظر را فعال کنید.
  6. برای به اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش مک، باید همین مراحل را در دستگاه دیگر هم تکرار کنید.
  7. بعد از طی کردن مراحل فوق، «Finder» را باز کنید. در قسمت سمت چپ، اسم دستگاه مکینتاش مورد‌نظر را مشاهده خواهید کرد.
  8. روی آن دو بار کلیک کنید تا پنجره جدید برای شما باز شود.
  9. حال باید گزینه «Connect as: Using an Apple ID» را انتخاب کرده و سپس اپل‌آیدی و رمز خود را وارد کنید.
  10. برای نهایی کردن برقراری اتصال، روی دکمه «Screen Sharing» کلیک کنید. این دکمه در نوار بالای پنجره Finder قرار دارد. توجه داشته باشید که اتصال ممکن است کمی طول بکشد.

نکته: برای استفاده از قابلیت Screen Sharing باید سرعت اینترنت شما مناسب باشد. ضمن اینکه این برنامه با روترهای «AirPort Extreme, AirPort Express» یا «AirPort Time Capsule» کارکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

کنترل مک از طریق اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش

یکی از جالب‌ترین روش‌ها در نحوه دسترسی از راه دور و کنترل مک این است که از قابلیت Screen Sharing سیستم خود استفاده کنید. از این روش خصوصا در زمانی می‌توانید استفاده کنید که دستگاه مک مورد نظر دچار مشکل شده است و می‌خواهید از طریق دسترسی به فایل‌ها و پوشه‌ها، مشکل پیش‌‌آمده را رفع کنید. برای استفاده از این روش مطابق با یکی از مراحل زیر پیش بروید:

روش اول:

  1. برنامه Screen Sharing را در مک‌بوک باز کنید. اگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید، می‌توانید از قابلیت جستجو برای پیدا کردن آن استفاده کنید.
  2. حال کادری حاوی عبارت «Connect To» برای شما باز می‌شود که باید در بخش میانی آن، اپل‌آیدی دستگاه مک مورد‌نظر خود را وارد و سپس روی عبارت «Connect» کلیک کنید.
  3. در این مرحله پیامی را مشاهده خواهید کرد که در آن به شما گفته می‌شود باید منتظر پاسخ کاربر باشید.
  4. از سوی دیگر، در دستگاه دوم، پیامی مبنی بر اتصال دو دستگاه نشان‌ داده می‌شود که برای قبول آن باید روی عبارت «Accept» کلیک کند.

در این مرحله میزان دسترسی شما به کامپیوتر با دو عبارت زیر مشخص خواهد شد که بسته به نیازتان، یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید:

  • کنترل صفحه‌نمایش «Control My Screen»
  • فقط تماشای صفحه‌نمایش «Just Observe My Screen»

    در صورت انتخاب گزینه کنترل صفحه‌نمایش، شما به صفحه سیستم مک مورد‌نظر دسترسی خواهید داشت. توجه داشته باشید که اتصال با این روش کمی زمان‌بر خواهد بود، پس باید صبور باشید.

روش دوم:

  1. در دستگاه دوم (سیستمی که می‌خواهید به آن متصل شوید) وارد System Preferences شوید.
  2. در بخش General، وارد قسمت Sharing شوید و سپس روی گزینه Screen Sharing کلیک کنید.
  3. حال در سیستم اول (دستگاهی که قرار است با آن دستگاه دیگر را کنترل کنید) کلیدهای «Command + Space» را فشار دهید.
  4. در ادامه بعد از تایپ کردن عبارت Screen Sharing در بخش جستجو، بخش موردنظر را باز کنید.
  5. در صفحه‌ باز شده، گزینه‌ «Computer Name» را پیدا کنید.
  6. عبارت زیر این عنوان را کپی کرده و آن را در بخش تنظیمات صفحه Sharing وارد کنید.
  7. اگر مراحل را به‌درستی طی کرده باشید، می‌توانید صفحه‌نمایش سیستم خود را به اشتراک بگذارید.

نکته: در این روش باید هر دو سیستم در یک شبکه با هم مشترک باشند و البته تنظیمات اشتراک‌گذاری «Sharing in System Preferences» را از قبل انجام داده باشید.

استفاده از قابلیت «Remote Login»

در نحوه دسترسی از راه دور و کنترل مک می‌توانید از قابلیت Remote Login نیز استفاده کنید؛ به شرط اینکه از قبل، این گزینه را فعال کرده و تنظیمات مربوط به آن را انجام دهید. برای استفاده از این قابلیت، باید مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  1. وارد بخش System Settings شده و در قسمت General، روی Sharing کلیک کنید.
  2. در بخش «Advanced» گزینه Remote Login را فعال کنید.
  3. در کادر زیرین Remote Login، دقیقا زیر دکمه سبز رنگ، پیامی را دریافت خواهید کرد که آدرس صفحه را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما باید آن را با دستگاه دوم به اشتراک بگذارید.
  4. در سیستم دوم، یک پنجره «Terminal» باز کنید. ابتدا دستور «SSH» و سپس آدرس ارسالی را وارد کنید تا ارتباط بین دو دستگاه برقرار شود.

نکته: این روش کمی دشوار است و به اطلاعاتی درباره SSH و «SFTP» نیاز دارد. بنابراین در صورت عدم آگاهی از این شیوه، بهتر است سایر روش‌ها را امتحان کنید.

کنترل دسکتاپ مک با گوگل کروم

یکی دیگر از روش‌‌های جالب در نحوه دسترسی از راه دور و کنترل مک، استفاده از قابلیت رایگان گوگل کروم است. برای انجام این کار، باید برنامه «Chrome Remote» را از قبل روی سیستم خود نصب کنید. جالب است بدانید که با استفاده از این برنامه، علاوه‌بر اتصال دو دستگاه مک، شما می‌توانید آیفون یا آیپد خود را هم به سیستم متصل کنید. توجه داشته باشید که در این روش به یک حساب گوگل نیاز دارید. باقی مراحل به شرح زیر است:

  1. در مک‌بوک خود وارد برنامه گوگل کروم شوید.
  2. در ادامه به فروشگاه گوگل رفته و برنامه «Chrome Remote Desktop» را در بخش جستجوی آن وارد کنید.
  3. حال باید برنامه مورد نظر را به گوگل بیفزایید. برای این کار باید در کنار برنامه روی عبارت «Add to Chrome» کلیک کنید.
  4. در نهایت در هر دو سیستم وارد برنامه شده و مراحل اتصال را دنبال کنید.

نتیجه‌گیری

  • اپل شرایطی را فراهم کرده تا کاربران بتوانند از روش‌های مختلف، با یک سیستم مک به سیستم مک دیگری از راه دور دسترسی داشته باشند.
  • کنترل از راه دور می‌تواند به دلایل متعدد مثل رفع مشکلات و باگ‌های سیستمی و دسترسی به برخی اطلاعات از سیستم محل کار به خانه یا بالعکس باشد.
  • قابلیت Back to my Mac یکی از بهترین روش‌های موجود در نحوه دسترسی از راه دور و کنترل مک محسوب می‌شود که باید از طریق System Settings در هر دو سیستم فعال شود.
  • از دیگر روش‌های دسترسی به مک‌بوک و کنترل از راه دور آن می‌توانیم به مواردی همچون اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش، برنامه Chrome Remote Desktop و قابلیت Remote Login اشاره کنیم.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.