sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

دلایل کندی مک بوک و راه حل آن

  • 1402-10-04
  • 190
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

دلایل کندی مک بوک و بهترین راه‌حل‌ها برای رفع کندی آن

سیستم شما مدام هنگ می‌کند؟ آیا باید زمان زیادی را برای باز کردن یک برنامه یا صفحه جدید منتظر بمانید؟ سرعت عملکرد دستگاه بسیار کند شده است؟ کندی مک بوک یکی از رایج‌ترین مشکلات بین کاربران این سری از محصولات اپل است که گاهی می‌تواند بسیار خسته‌کننده و حتی دردسر‌ساز شود. دلایل کندی مک بوک بسیار متنوع هستند، به همین علت آشنایی با تمامی آن‌ها می‌تواند به شما در حل این مشکل کمک کند. در این مطلب علاوه بر بررسی این دلایل، ترفندهای رفع کندی دستگاه را در اختیار شما قرار می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

به‌روزرسانی نکردن سیستم‌عامل

اگر از آن دسته افرادی هستید که برای مدتی طولانی سیستم عامل خود را به‌روزرسانی نکرده‌اید، به احتمال زیاد به صورت مداوم با کندی مک بوک خود مواجه خواهید شد. البته به تعویق انداختن به‌روزرسانی‌ها یک مشکل رایج بین بسیاری از کاربران مک است که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، تنها کندی رایانه را به دنبال دارد. برای اینکه دیگر در چنین شرایطی قرار نگیرید، سری بعد که سیستم هشدار مبنی بر به‌روزرسانی را برای شما ارسال کرد، سیستم خود را آپدیت کنید. برای به‌روزرسانی سیستم می‌توانید این روند را طی کنید:

    در نوار منو، روی نماد «Apple» کلیک کرده و گزینه «System Settings» را انتخاب کنید. وارد بخش «General» شوید و روی گزینه «Software Update» کلیک کنید. حال برای به‌روزرسانی سیستم‌عامل به آخرین نسخه، روی گزینه «Update Now» کلیک کنید.

پر شدن هارد دیسک

از دیگر دلایل کندی مک بوک می‌توانیم به پر شدن هارد دیسک اشاره کنیم. اگر داده‌ها و اطلاعات شما فضای هارد را پر کرده باشند، کندی سیستم یک مشکل پیش‌بینی شده در چنین شرایطی خواهد بود. در واقع عملکرد آهسته سیستم به شما هشدار می‌دهد که به انتهای محدودیت فضای ذخیره‌سازی رسیده‌اید و باید برای رفع مشکل آن کاری کنید. در چنین شرایطی، شما می‌توانید از یک هارد دیسک خارجی برای ذخیره داده‌ها استفاده کنید و فضای ذخیره‌سازی هارد دستگاه را خالی کنید. ضمن اینکه داشتن یک هارد دیسک مجزا به شما این اطمینان را می‌دهد که در شرایط خاص مثل هک‌شدن سیستم یا بروز مشکل در آن، اطلاعات شما در امان خواهند بود.

برای آزادسازی فضای هارد دیسک، می‌توانید از راه‌حل‌های زیر استفاده کنید:

    یکی از کارهایی که برای آزاد کردن هارد دیسک خود می‌توانید انجام دهید این است که برنامه‌های اضافی را حذف کنید. در واقع این برنامه‌ها گزینه‌هایی هستند که در چند ماه گذشته هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نکرده‌اید. خالی کردن سطل زباله هم می‌تواند تا حدودی به فضای آزاد هارد دیسک سیستم شما بیفزاید. اگر قصد ندارید فایل‌ها یا پوشه‌های بزرگ را حذف کنید، می‌توانید از طریق فشرده کردن، فضای کمتری را به آن‌ها اختصاص دهید. از سرویس «iCloud» برای ذخیره‌کردن فایل‌های فشرده استفاده کنید تا فضای مک‌بوک شما خالی شود. فایل‌های موقت روی سیستم را پاک کنید. بسیاری از برنامه‌های مک‌بوک از زبان‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل با فایل‌های زبانی همراه هستند. برای حذف این فایل‌ها می‌توانید از برنامه‌هایی همچون «CleanMyMac» یا «Monolingual» استفاده کنید. پوشه «Downloads» خود را پاک یا سازماندهی کنید. این کار باعث می‌شود تمام فایل‌های قدیمی خود را به سطل زباله انتقال دهید و منجر به آزاد شدن فضای هارد دیسک شوید. از برنامه‌های شخص ثالث برای آزاد کردن فضای استفاده کنید. از این برنامه‌های کاربردی می‌توانیم به CleanMyMac X، «Gemini 2» و «Disk Doctor» اشاره کنیم. آخرین نسخه برنامه کلین مای مک را می‌توانید از مک استور سیب‌اپ دانلود کنید.

برنامه‌های مصرف‌کننده منابع

در زمان کندی مک یا داغ‌شدن بیش از حد دستگاه، باید برنامه‌های مصرف‌‌کننده را چک کنید. در واقع همیشه در هر سیستمی برخی برنامه‌ها هستند که به دلیل مصرف بیش از حد منابع سیستمی، موجب کندی آن می‌شوند. برای مثال گاهی ممکن است همزمان چند صفحه از یوتیوب باز کنید یا به صورت جداگانه دو فیلم را در دستگاه خود پخش کنید. در چنین شرایطی طبیعی است که با کندی دستگاه مواجه خواهید شد. ایده خوب برای رفع این مشکل به عنوان یکی از دلایل کندی مک بوک این است که تب‌ها و برگه‌های اضافی در مرورگر خود را ببندید. اما برای بستن برنامه‌های دیگر باید به بخش «Activity Monitor» خود رفته و به روش زیر برنامه‌های اضافی را ببندید:

    روی گزینه «Go» در نوار منو کلیک کرده و سپس وارد بخش «Utilities» شوید. گزینه Activity Monitor را انتخاب کنید. در این بخش شاهد چندین برگه‌ مختلف مثل «CPU»، «Energy»، «Memory»، «Network» و «Disk» خواهید بود. روی بخش CPU کلیک کنید. در ادامه با انتخاب گزینه «CPU%»، می‌توانید برنامه‌ها را براساس میزان مصرف منابع CPU، از بیش‌ترین به کم‌ترین مرتب کنید. سپس برنامه‌هایی که ۱۰ درصد یا مقدار بیشتری از CPU را مصرف می‌کنند، پیدا کرده و آن‌ها را ببندید. در ادامه باید روی کلید «X» کلیک کنید. روش دیگری که می‌توانید جایگزین این کار کنید این است که روی برنامه دو بار کلیک کرده و بعد گزینه «Quit» را انتخاب کنید. اگر فرآیند بالا را به خوبی انجام دهید، سرعت سیستم تا حد زیادی بهبود پیدا خواهد کرد.

عدم ریستارت سیستم

از دیگر دلایل کندی مک بوک می‌توان به عدم ریستارت‌کردن آن اشاره کنیم. دستگاه شما قرار نیست به صورت روزانه و به شکلی بی‌وقفه کار کند، بدون اینکه آن را به صورت دوره‌ای ریستارت کنید. به این فکر کنید آخرین باری که سیستم خود را مجددا راه‌اندازی کردید چه زمانی بود؟ اگر تاریخ دقیق را به یاد ندارید یا اینکه چند هفته از این زمان گذشته است، شاید زمان آن رسیده است که دستگاه خود را ریستارت کنید. مراحل ریستارت‌کردن مک‌بوک به این شرح است:

    در قسمت نوار منو، روی لوگوی اپل کلیک کنید. گزینه «Restart» را انتخاب کنید. برای عملکرد بهتر، توصیه می‌کنیم که تیک مربوط به گزینه باز کردن سریع‌تر برنامه‌ها، برگه‌ها و فایل‌های باز فعلی را بردارید.

راه‌اندازی مک با برنامه‌های باز

یکی دیگر از دلایل کندی مک بوک، راه‌اندازی دستگاه با تعداد زیادی از برنامه باز است. این حالت خصوصا در شرایطی که شما تنظیمات مربوط به راه‌اندازی خودکار برخی برنامه‌ها را انجام داده باشید، بیشتر باعث کندی سیستم می‌شود. برای رفع مشکل مذکور تنها کافی است سیستم خود را طوری تنظیم کنید که برنامه‌های کمتری در راه‌اندازی مجدد فعال شوند. این کار سرعت مک‌بوک شما را به‌طور چشم‌گیری بهبود می‌بخشد. برای انجام این تنظیمات، به روش زیر عمل کنید:

    روی لوگوی اپل در گوشه سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید. وارد بخش System Settings شده و بعد از آن روی گزینه «Users & Groups» کلیک کنید. روی بخش «Login Items» کلیک کنید. سپس روی نماد قفل در گوشه سمت چپ پایین صفحه کلیک کنید. در صورتی که سیستم از شما می‌خواهد تا رمز عبور خود را وارد کنید، این کار را انجام دهید. حال روی گزینه «Unlock» کلیک کنید. در نهایت روی تیک کنار برنامه و سپس علامت منفی در پایین صفحه سیستم خود کلیک کرده تا آن را حذف کنید. این بخش در زیر عبارت «These items will open automatically when you log in» قرار دارد.

پاک نکردن حافظه پنهان

حافظه پنهان یا کش دستگاه از دیگر مواردی است که می‌تواند کندی سیستم را به دنبال داشته باشد. این بخش از سیستم حاوی فایل‌های موقتی است که هنگام بازدید از سایت‌های گوناگون جمع‌آوری و ذخیره می‌شوند. استفاده از این فایل‌ها به شما کمک می‌کند که از فضای اینترنت به صورت سریع‌تری استفاده کرده و آن را مرور کنید. اما انباشته‌شدن این فایل‌ها منجر به کندی عملکرد برنامه‌های شما خواهند شد. برای رفع این مشکل تنها باید کش دستگاه خود را پاک کنید. در واقع شما باید این کار را به صورت دوره‌ای انجام دهید. نحوه انجام این کار به‌صورت زیر است:

    پنجره «Finder» را باز کرده و کلیدهای «shift+command+G» را به صورت همزمان فشار دهید. حال در کادر جستجو، دستور «~/Library/Caches» را وارد کنید. روی عبارت Go کلیک کند. این بخش شما را به جایی می‌برد که تمام‌ فایل‌های کش شما در آ‌ن‌جا ذخیره شده‌اند. حال باید برای انتخاب تمامی پوشه‌ها از کلیدهای «command+A» استفاده کنید. با استفاده از کلیدهای «command+ delete» می‌توانید حافظه را پاک کنید. در نهایت برای تکمیل کار خود باید رمز عبور دستگاه مک را در بخش خواسته‌شده وارد کنید.

جمع‌بندی

    سیستم‌های مک هم مانند سایر دستگاه‌های کامپیوتری، به دلایل متعدد دچار کندی می‌شوند. از دلایل کندی مک بوک می‌توانیم به پر شدن هارد دیسک دستگاه، عدم انجام به‌روزرسانی‌های سیستمی، مصرف منابع توسط برخی برنامه‌ها یا ویروسی شدن سیستم اشاره کنیم. پاک‌نکردن حافظه کش یا پنهان دستگاه در کنار عدم ریستارت دستگاه در مدت زمان طولانی هم از دلایل کندی مک بوک محسوب می‌شوند. برنامه‌هایی همچون CleanMyMac X، Gemini 2 و Disk Doctor می‌توانند در پاک‌کردن فضای هارد دیسک و رفع کندی سیستم موثر واقع شوند. برای رفع مشکل کندی مک بوک خود، باید اول علت آهسته‌شدن سرعت دستگاه را متوجه شده و بعد مطابق با راه‌حل‌های ارائه‌شده، در جهت رفع آن اقدام کنید. بهترین روش‌ پیشگیری از کندی سیستم شما این است که به‌طور مداوم آن را به‌روز کنید، به صورت مرتب فضای هارد دیسک، سطل زباله و کش را آزاد کنید و از برنامه‌های شخص ثالث برای پیدا کردن برنامه‌های با مصرف منابع بالا کمک بگیرید.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.