sibapp

عبارت مد نظر را بنویسید

sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

چگونه NVRAM مک را برای حل مشکلات ریست کنیم؟

  • 1403-06-18
  • 127
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

مک‌ها سیستم‌های محبوبی هستند که با عملکرد یکپارچه و تجربه کاربری بصری خود، توانسته‌اند مورد توجه کاربران بی‌شماری قرار بگیرند. با این حال، حتی این دستگاه‌های بی‌نظیر هم می‌توانند گاهی اوقات با مشکلاتی مواجه شوند که منجر به راه‌اندازی کند سیستم، تاخیر در راه‌اندازی برنامه یا سایر اشکالات آزاردهنده شود. خوشبختانه، اپل سیستم‌عاملی macOS خود را به یک ابزار عیب‌یابی قدرتمند، یعنی تنظیم مجدد NVRAM مجهز کرده است که می‌تواند به سرعت بسیاری از مشکلات را بدون نیاز به راه‌حل‌های پیچیده حل کند.

ویژگی NVRAM چیست؟

اصطلاح NVRAM مخفف (Non-Volatile Random Access Memory)، نوعی حافظه تخصصی است که محتویات خود را حتی زمانی که منبع تغذیه قطع می‌شود، حفظ می‌کند. بر خلاف همتایان خود که به سرعت داده‌های ذخیره‌‌شده را با از دست دادن انرژی از دست می‌دهند، NVRAM به عنوان یک مرکز ذخیره‌‌سازی پایدار برای تنظیمات و پیکربندی‌های حیاتی سیستم عمل می‌کند.

در مک، NVRAM نقشی محوری در ذخیره مجموعه‌ای از تنظیمات و ترجیحات سیستم، از جمله سطوح صدای بلندگو، نمایش تنظیمات رزولوشن، انتخاب دیسک بوت پیش‌فرض و تنظیمات منطقه زمانی ایفا می‌کند. با حفظ این تنظیمات، NVRAM تجربه کاربری یکپارچه را تضمین کرده و نیاز به پیکربندی مجدد تنظیمات پس از هر راه‌اندازی مجدد یا خاموش شدن سیستم را از بین می‌برد.

چه زمانی بازنشانی NVRAM را انجام دهیم؟

با این که NVRAM معمولا بدون نقص کار می‌کند، گاهی اوقات ممکن است نیاز به تنظیم مجدد داشته باشند. ریست کردن NVRAM اساسا این تنظیمات را به پیش‌فرض‌های کارخانه بازمی‌گرداند و صفحه جدیدی را برای عملکرد بهینه سیستم فراهم می‌کند. گزینه‌های زیر برخی از مواردی هستند که در صورت بروز آن‌ها با ریست کردن NVRAM می‌توانید مشکل را برطرف کنید:

  • کند شدن یا فریز شدن مداوم سیستم
  • برنامه‌های بدون پاسخ یا راه‌اندازی با تاخیر
  • نمایش مشکلات وضوح یا سوسو زدن صفحه نمایش
  • سطوح ناهماهنگ صدا یا قطع صدا
  • منطقه زمانی یا ناهنجاری‌های مربوط به ساعت

نحوه بازنشانی NVRAM در مک

انجام تنظیم مجدد NVRAM در مک، یک فرآیند ساده است که می‌تواند در چند مرحله ساده انجام شود. این کار را با خاموش کردن کامل مک خود شروع کنید. از حالت Sleep استفاده نکنید، زیرا برای موثر بودن تنظیم مجدد، خاموش شدن کامل دستگاه لازم است.

پس از اینکه مک شما خاموش شد، دوباره آن را روشن کرده و کلیدهای ترکیبی Command (⌘) Option P R را فشار دهید. این کلیدها را فشار دهید تا صدای زنگ راه‌‌اندازی دوم را (حدود ۲۰ ثانیه) بشنوید.

با شنیدن صدای زنگ دوم، کلید ترکیبی را رها کنید. مک شما فرآیند بوت را ادامه خواهد داد و ریست NVRAM کامل خواهد شد. پس از تنظیم مجدد موفقیت‌آمیز، ممکن است لازم باشد تنظیمات خاصی از سیستم مانند وضوح صفحه‌نمایش، منطقه زمانی و سطح صدای بلندگو را مجددا پیکربندی کنید، زیرا این تنظیمات به حالت پیش‌فرض خود باز می‌گردند.

چه زمانی NVRAM را به‌طور فعال بازنشانی کنیم؟

در حالی که تنظیم مجدد NVRAM اغلب به عنوان یک اقدام واکنشی برای رسیدگی به مسائل خاص استفاده می‌شود، می‌تواند گامی پیشگیرانه برای حفظ سلامت کلی مک شما باشد. بازنشانی دوره‌ای NVRAM می‌تواند به پاک کردن هر گونه نامنظمی یا تنظیمات خراب کمک کند و عملکرد بهینه سیستم را تضمین نماید. به‌خصوص پس از به‌روزرسانی‌های بزرگ نرم‌افزار یا تغییرات قابل ‌توجه سیستم، تنظیم مجدد NVRAM را در برنامه تعمیر و نگهداری معمول خود در نظر بگیرید.

بررسی عملکرد پیشرفته NVRAM

فراتر از قابلیت‌های عیبیابی اولیه، NVRAM ویژگی‌های پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد که می‌تواند تجربه استفاده از مک را ارتقا دهد. به عنوان مثال، می‌توانید از NVRAM برای مواردی که در این بخش ذکر شده، استفاده کنید:

  • اجزای سخت‌افزاری خاص مانند WiFi و بلوتوث را فعال یا غیرفعال کنید.
  • رفتار بوت از جمله حالت امن را تنظیم نمایید.
  • تنظیمات سیستم‌عامل دستگاه‌های خارجی یا لوازم جانبی را مدیریت کنید.

در حالی که این عملکردهای پیشرفته نیاز به درک عمیق‌تری از اجزای داخلی macOS دارند، اما تطبیق‌پذیری و قدرت NVRAM را در تنظیم عملکرد مک با نیازهای خاص شما به نمایش می‌گذارند.

جمع‌بندی

با استفاده از این تکنیک ساده و در عین حال موثر، می‌توانید به سرعت بر طیف گسترده‌ای از مشکلات سیستم غلبه کنید و اطمینان حاصل نمایید که دستگاه‌ شما در بهترین حالت باقی می‌مانند. تسلط بر نحوه ریست NVRAM یک مهارت ارزشمند بوده که می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت و جلوگیری از تعمیرات یا تعویض‌های پرهزینه شما شود. پس اگر زمانی با مشکل مواجه شدید، بهتر است از این راهکار استفاده کنید.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.