sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

علت صدا نداشتن مک بوک چیست؟ + راه حل های آن

  • 1402-12-27
  • 251
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

صدا نداشتن مک بوک می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. البته با اطلاع از علت آن در اکثر موارد، به راحتی می‌توان مشکل را حل کرد. این مشکل به ویژه هنگام اتصال دستگاه‌های صوتی جانبی همچون هدفون یا اسپیکر به مک بوک اتفاق می‌افتد. در هر صورت برای اینکه بتوان مشکل را حل کرد، ابتدا باید دلیل بروز آن را متوجه شد. به هر حال اگر به دنبال یافتن علت صدا نداشتن یا قطع صدا در مک بوک خود و رفع این مشکل هستید، با این مطلب از سیب اپ مک همراه ما باشید.

مشکل صدا در مک بوک

قبل از اینکه به ارائه راه‌حل‌های رفع مشکل صدا نداشتن مک بوک بپردازیم، بهتر است با علت‌های بروز این مشکل آشنا شوید:

  • از جمله دلایل قطع صدای مک بوک می‌تواند اتصال ناقص هدفون یا اسپیکر به لپ‌تاپ اپل باشد.
  • گاهی اوقات نیز ممکن است به علت گیرکردن یک شی خارجی در درگاه اسپیکر، برقراری اتصال امکان‌پذیر نباشد.
  • به‌هم‌ریختن تنظیمات هم می‌تواند از دلایل صدا نداشتن مک بوک باشد. به طور کلی جهت استفاده از دستگاه‌های جانبی صدا در مک بوک، قبل از هر چیز لازم است تنظیمات مربوط به آن تجهیزات را در سیستم انجام داد. در غیر این صورت ممکن صدا به طور کلی قطع شود.
  • خراب‌بودن هدفون یا اسپیکر هم می‌تواند از عوامل دیگری باشد که منجر به بروز مشکل صدا نداشتن مک بوک شود.
  • یک عامل دیگر هم می‌تواند قوی‌بودن بیش از حد دستگاه صوتی باشد. در این حالت در صورت نصب بدون کنترل امپ به لپ‌تاپ، احتمال آسیب‌رسیدن یا حتی سوختن « IC Sound» وجود دارد.

نصب صدا در مک بوک

حال که با مشکلات شایع بروز قطع صدا در مک بوک آشنا شده‌اید شاید دوست داشته باشید که جهت برطرف‌کردن مشکل و نصب صدا در مک بوک خود اقدام کنید. برای این منظور می‌توان اقدامات زیر را دنبال کرد:

وصل‌کردن مجدد هدست یا اسپیکر

گاهی اوقات ممکن است هیچ ایراد جدی در رابطه با صدا نداشتن مک بوک وجود نداشته باشد. بنابراین در صورتی که تجهیزات جانبی خود را به مک بوک متصل کردید و صدایی از سیستم نشنیدید، آن را جدا کرده و مجدداً به سیستم مک بوک خود وصل کنید. در نتیجه مشاهده خواهید کرد که صدا به صورت عادی پخش خواهد شد.

بررسی میزان صدا و قطع نبودن آن

برخی مواقع ممکن است دلیل قطع صدا در مک بوک، این باشد که حالت بی‌صدا برای دستگاه فعال است. در این صورت ممکن است ساعت‌ها به دنبال رفع این مشکل باشید، غافل از اینکه در قسمت تنظیمات، صدای سیستم قطع بوده است. از این رو در صورت مشاهده قطع صدا در سیستم، قبل از هر اقدامی دکمه قطع صدا را فشار دهید و همچنین مطمئن شوید در بخش تنظیمات، صدای سیستم در حالت میوت نباشد.

جهت افزایش میزان بلندی صدا، دکمه F12 را چند ثانیه نگه ‌دارید، یا اگر مک بوکتان تاچ بار دارد با استفاده از آن تلاش کنید صدا را زیاد کنید. همچنین می‌توان با استفاده از نوار لغزنده در بخش منو جهت تنظیم صدا اقدام کرد.

بررسی درگاه صوتی مک بوک

یکی دیگر از دلایل صدا نداشتن مک بوک، می‌تواند اشغال‌بودن درگاه صوتی باشد. از این رو در اولین اقدام جهت رفع مشکل قطع صدای مک بوک خود، درگاه صوتی را بررسی کنید. در این صورت از عدم اتصال هدفون، اسپیکر یا دستگاه خارجی دیگر می‌توان اطمینان حاصل کرد.

اطمینان‌حاصل‌کردن از سالم بودن دستگاه صوتی

اقدام بعدی جهت رفع مشکل صدا در مک بوک، بررسی این است که آیا مشکل صدا در سیستم است یا تنها در دستگاه صوتی مورد نظر این مشکل وجود دارد. در واقع اگر بعد از وصل‌کردن هدفون، میکروفون یا هر دستگاه خارجی دیگری صدایی شنیده نمی‌شود، لازم است تنظیمات ورودی و خروجی دستگاه صوتی را بررسی کرد.

برای این منظور از نوار منوی بالای صفحه روی گزینه «System Preferences» کلیک کنید. سپس گزینه «Sound» را انتخاب کرده و در ادامه جهت بررسی تنظیمات دستگاه صوتی ورودی وارد برگه «Input» شوید. در این بخش از سالم‌بودن دستگاه صوتی جهت پخش صدا اطمینان حاصل کنید. در تنظیمات دستگاه صوتی خروجی «Output» نیز همین تغییرات را اعمال کنید.

اطمینان از اتصال بلوتوثی مک با سایر دستگاه‌ها

گاهی اوقات در چنین شرایطی، صوت به جای بلندگوهای مک از دستگاه خاموش پخش می‌شود. بنابراین راه‌حل رفع مشکل، بررسی بلوتوث خواهد بود.

عوض‌کردن خروجی

مشکل صدا نداشتن مک بوک در مواردی ممکن است تنها با عوض‌کردن خروجی برطرف شود. در واقع در این صورت جهت رفع مشکل صدا، لازم است خروجی دستگاه صوتی را جدا کرده و مجدداً به رایانه وصل کنید. در صورتی که نتیجه‌ای حاصل نشد، گزینه «Mute» را خاموش کرده و مجدد خروجی را تنظیم کنید.

استفاده از برنامه صوتی « MIDI Setup»

از اقدامات دیگر جهت رفع مشکل صدا در مک بوک، استفاده از برنامه «MIDI Setup» است. با کمک این برنامه می‌توان کلیه دستگاه‌های خروجی را بهتر بررسی کرد. بنابراین برای این منظور، برنامه را باز کرده و خروجی داخلی را انتخاب کنید. «در برنامه «Spotlight» با کمک کلیدهای «Cmd + Space» امکان پیدا کردن آیتم مورد نظر وجود دارد.» در این قسمت می‌توان جهت تعیین کانال صوتی، عمق بیت، اندازه باس و مواردی از این قبیل اقدام کرد.

تنظیم مجدد هسته صوت

به طور کلی هسته صوت در سیستم‌های اپل، به عنوان مجموعه نرم‌افزارهایی معرفی می‌شود که جهت برطرف کردن مشکل صدا نداشتن مک بوک یا برنامه‌های آن طراحی شده است. برنامه‌هایی همچون ضبط صدا، ویرایش صدا، پخش صدا، پردازش سیگنال‌های صدا، فشرده‌سازی صدا و بسیاری از موارد دیگر هستند.

از این رو در چنین شرایطی راه‌اندازی مجدد هسته صوتی پیشنهاد می‌شود. چرا که در این صورت می‌توان صدا را مجدد در مک بوک تنظیم کرد. تنظیم هسته صوت را می‌توان به صورت دو روش زیر انجام داد:

روش اول

بخش «Activity Monitor» را باز کرده و در سمت راست بالای صفحه، داخل کادر جستجو گزینه «Core Audio» را تایپ کنید. حال روی دکمه «Force Quit» کلیک کنید.

روش دوم

این روش راه‌اندازی «Terminal» با کمک تایپ دستور «sudo killall coreaudiod» است. بعد از آن گزینه «Return» را انتخاب کنید سپس با وارد کردن رمز عبور سرور، مجدداً صدای خود را بررسی کنید. در نهایت مک بوک را خاموش کرده و دوباره راه‌اندازی کنید. دقت کنید که علامت‌ها «» در متن این پست برای جداکردن متن فارسی و انگلیسی گذاشته شده‌اند. برای واردکردن دستور باید فقط متن انگلیسی داخل آن را وارد کنید.

به‌روزرسانی دستگاه

به‌روزرسانی سیستم‌عامل یکی دیگر از راه‌های پیشنهادی جهت رفع مشکل صدا نداشتن مک بوک است. هر نسخه سیستم‌عامل «macOS» از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی برخوردار است. بنابراین از طریق به‌روزرسانی سیستم، در چارچوب هسته، درایورهای صوتی، ابزارهای یونیکس و بسیاری از موارد دیگر تغییرات زیادی قابل مشاهده خواهد بود. البته توجه داشته باشید که قبل از به‌روزرسانی سیستم حتماً از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

تنظیم مجدد «NVRAM»

حافظه «NVRAM» به عنوان حافظه‌ای که تعداد کمی از داده‌ها را در خود ذخیره می‌کند معرفی می‌شود. در واقع مک بوک برای ذخیره تنظیمات مختلفی همچون میزان صدا، وضوح صفحه‌نمایش، زمان و مواردی از این قبیل از آن استفاده می‌کند. بنابراین تنظیم مجدد «NVRAM» می‌تواند یکی از راه‌های احتمالی رفع صدا نداشتن مک بوک باشد.

بررسی ورودی سخت‌افزار

می‌توان گفت آخرین راه ممکن جهت رفع مشکل صدا نداشتن مک ‌بوک، بررسی ورودی‌های سخت‌افزارهاست. در واقع اگر بعد از همه اقدامات فوق همچنان مشکل صدای مک شما رفع نشد، لازم است همه پورت‌های سیستم شامل «Thunderbolt»، «USB»، «HDMI» و هدفون یا اسپیکر را بررسی کنید.

همچنین همه تجهیزات جانبی متصل به سیستم را با توجه به یکپارچگی کابل‌ها جدا کنید. مطمئن شوید که هیچ کابلی از محل اتصال خود جدا نشده است. در پایان مک بوک را خاموش کنید سپس بعد از روشن‌کردن، هر کدام از تجهیزات جانبی را به نوبت وصل کنید و بعد صدا را بررسی کنید.

تجربه‌ای متفاوت از صدا در مک!

امیدواریم این پست در حل مشکل صدای مک بوک کمکتان کرده باشد. اگر موفق به حل این مشکل شدید، توصیه می‌کنیم به استقبال قابلیت‌های جدید از صدای مک بوکتان بروید که پیش از این با آن‌ها مواجه نشده‌اید.

اپلیکیشن djay Pro، یک اپلیکیشن برای علاقه‌مندان حرفه‌ای موسیقی است که می‌خواهند تجربه‌های بی‌نظیری از موزیک‌ها خود داشته باشند. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید هر ویرایشی رو موزیک‌ها انجام داده و امضای خود را روی موزیک‌های مورد علاقه یا حتی موزیک‌های خود داشته باشید. دانلود اپلیکیشن djay Pro برای مک.

جمع‌بندی

  • صدا نداشتن مک بوک می‌تواند ناشی از دلایل مختلف سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشد.
  • در واقع قبل از هر چیز برای رفع این مشکل ابتدا باید دلایل بروز آن را پیدا کرد سپس به بررسی روش‌های حل این مشکل پرداخت.
  • گاهی اوقات ممکن است هنگام استفاده از هدفون، صداهای ترسناک و غیرقابل فهمی شنیده شود، در این صورت لازم است سوکت‌ را بررسی کرد. در اولین روش، «Activity Monitor» را باز کرده و در سمت راست بالای صفحه، داخل کادر جستجو گزینه «Core Audio» را تایپ کنید. حال روی دکمه «Force Quit» کلیک کنید.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.