sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

راهنمای کامل نحوه حذف اکانت در مک بوک

  • 1402-11-07
  • 205
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

راهنمای کامل نحوه حذف اکانت در مک بوک

شرکت یا کاربران عادی، می‌توانند برای استفاده چند نفر به صورت هم‌زمان از یک مک‌بوک، چندین حساب کاربری مجزا ایجاد کنند. این کار می‌تواند به صورت مدیریت‌شده انجام شود و هر کاربر دسترسی‌های به‌خصوصی داشته باشد. تنها حساب اصلی یا حساب مدیریت مک‌بوک است که میزان دسترسی سایر اکانت‌ها را تعیین کرده و خود می‌تواند به تمام اطلاعات دسترسی داشته باشد. اما با این اوصاف آیا با نحوه حذف اکانت در مک بوک هم آشنا هستید؟

انواع حساب کاربری در مک‌بوک

قبل از بررسی نحوه حذف اکانت در مک بوک، باید با انواع مختلف حساب‌ کاربری در این سیستم آشنا شوید. در مک‌بوک 5 نوع حساب کاربری وجود دارد که با عنوان‌های «Administrator»، «Standard»، «Managed»، «Guest User» و «File Sharing» شناخته می‌شوند. البته دو حساب آخر به عنوان اکانت‌های کاربردی شناخته نمی‌شوند و بیشتر شبیه ویژگی‌های اضافی مک‌بوک برای انجام برخی کارها به حساب می‌آیند. در ادامه ویژگی‌های هر یک از این حساب‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

حساب مدیر (Administrator Account)

با حساب مدیر مک‌بوک، شمامی‌توانید به تمام قابلیت‌های سیستم دسترسی داشته باشید. از این رو، حساب مدیر را می‌توان اصلی‌ترین اکانت در مک‌بوک محسوب کرد. با این اکانت به راحتی می‌توانید هر تنظیماتی را که می‌خواهید برای سایر کاربران اعمال و دسترسی‌های آن‌ها را مشخص کنید.

حساب استاندارد (Standard Account)

این حساب زیرمجموعه حساب مدیر قرار دارد و برای انجام کارهای روزمره گزینه مناسبی محسوب می‌شود. کاربرانی که از این اکانت استفاده می‌کنند، می‌توانند از تنظیمات برگزیده خود بهره‌مند شده و به برنامه‌های «Photos»، «Safari»، «Contacts» و موارد مشابه دسترسی داشته باشند.

حساب مدیریت‌شده (Managed Account)

با استفاده از این حساب والدین می‌توانند روی امور مختلفی که در ادامه معرفی می‌کنیم، کنترل و نظارت داشته باشند. بنابراین به‌راحتی می‌توان برای فرزندان یک حساب اختصاصی با قابلیت کنترل ایجاد کرد.

  • امکان تنظیم برنامه‌های مجاز برای استفاده
  • قابلیت ایجاد دسترسی نامحدود به وب و فروشگاه‌ها یا تنظیم سایت‌های مجاز و محدود کردن ورود به وب‌سایت‌های مشخص‌شده
  • امکان ایجاد تنظیمات لازم برای ارسال پیام به حساب‌های مدیریت‌شده

نکته: علاوه‌بر تمامی موارد بالا، چنین حسابی یک گزینه اضافی برای پیکربندی والدین به منظور نگهداری گزارش‌های مختلف مثل وب‌سایت‌های بازدید شده دارد.

حساب اشتراک‌گذاری فایل (File Sharing)

این حساب تنها به‌منظور دسترسی به فایل‌های مورد نظر برای اشتراک‌گذاری کاربرد دارد و چنین اکانتی، قابلیت ورود به سیستم یا اعمال تغییرات را ندارد.

حساب کاربری مهمان (Guest User)

این اکانت به صورت پیش‌فرض در دستگاه وجود دارد. تنها کاری که شما باید انجام دهید، فعال کردن آن است. یک کاربر مهمان قابلیت ورود به سیستم را بدون استفاده از رمز ورود دارد، اما امکان ایجاد تغییر در هیچ بخشی را نخواهد داشت. جالب است بدانید که مک‌بوک به گونه‌ای طراحی شده است که حتی فایل‌های ذخیره‌شده توسط این اکانت، پس از خروج آن از سیستم به صورت خودکار حذف می‌شوند.

آموزش حذف اکانت در مک بوک

شما با چند اقدام ساده، می‌توانید به‌راحتی اکانت‌های اضافی موجود در مک‌بوک را حذف کنید. برای حذف اکانت در مک بوک، تنها لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی لوگوی اپل در نوار منو کلیک کنید.
  2. وارد بخش (System Settings) شده و گزینه «Users & Groups» را انتخاب کنید. با وارد شدن به این صفحه، می‌توانید تمامی حساب‌های کاربری مک‌بوک مشاهده کنید.
  3. برا حذف هر اکانت، روی گزینه «i» مقابل آن کلیک کنید. در پنجره باز شده، گزینه «Delete User» را انتخاب کنید. اگر رمز عبور سیستم از شما خواسته شد، آن را وارد کنید.
  4. حال شاهد نمایش 3 گزینه متفاوت خواهید بود که باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این گزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
    • «Save the home folder in a disk image»: حساب کاربری را حذف و پوشه اصلی را در یک دیسک ذخیره کنید.
    • «Don’t change the home folder»: حساب کاربری را حذف کرده و پوشه کاربر را در فولدر یوزرها نگهداری کنید.
    • «Delete the home folder»: حساب اصلی و پوشه اصلی را با هم حذف کنید.
  5. بعد از انتخاب یکی از سه گزینه مورد نظر، روی گزینه «Delete User» کلیک کنید تا حساب کاربری حذف شود.

نکات مهم هنگام حذف اکانت در مک بوک

وجود چندین حساب در مک‌بوک مزایای زیادی را به دنبال دارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به مواردی همچون افزایش ایجاد امنیت برای استفاده هم‌زمان چندین کاربر، قابلیت سفارشی‌سازی دسترسی حساب‌ها و امکان کنترل حساب اشاره کنیم. اما در صورتی که به هر دلیلی می‌خواهید یک اکانت را حذف کنید، قبل از اقدام، به نکات زیر توجه کنید:

  • دقت داشته باشید که وجود چندین حساب در مک‌بوک می‌تواند سرعت کامپیوتر را کاهش دهد، زیرا استفاده هم‌زمان از چند اکانت به حافظه و پردازنده بیشتری نیاز دارد و بسته به تعداد این حساب‌ها، عملکرد کاهش پیدا می‌کند.
  • حتی اگر چندین حساب مک‌بوک غیرفعال وجود داشته باشد، همچنان منابع سیستم مصرف می‌شوند.
  • برای حذف اکانت در مک بوک باید به حساب اصلی یا حساب سرپرست وارد شوید.
  • قبل از اقدام به حذف حساب، از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید داده‌های موجود در اکانت مورد نظر را حذف کنید یا خیر، که در این صورت شما با دو گزینه «keep all their data» و «keep nothing» به معنای حفظ همه داده‌ها یا حذف همه مواجه خواهید شد.
  • در صورت نیاز به ذخیره کردن برخی فایل‌ها، باید به حساب مورد نظر رفته و داده‌های خود را به یک درایو خارجی منتقل کنید.

نحوه ایجاد یک حساب جدید در مک بوک

بعد از یادگیری نحوه حذف اکانت در مک بوک، بهتر است با نحوه ساخت حساب جدید هم آشنا شوید. برای انجام این کار، مراحل اقدام زیر را انجام دهید:

  1. در System Settings وارد بخش Users and Groups شوید.
  2. گزینه «Add User» را انتخاب کنید.
  3. اگر رمز سیستم خواسته شد، آن را وارد کنید.
  4. در قسمت بالای پنحره باز شده، نوع حساب را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید.
  5. سپس اطلاعاتی مثل نام، نام حساب و رمز عبور انتخاب کنید.
  6. در نهایت روی گزینه «Create User» کلیک کنید تا اکانت ساخته شود.

چگونه از حساب کاربری خود نسخه پشتیبان تهیه کنیم؟

بعد از آموزش حذف اکانت در مک بوک، به عنوان یک کاربری حرفه‌ای باید یاد بگیرید که چگونه از حساب خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. تهیه نسخه پشتیبان به خصوص اگر سیستم شما مستعد خرابی یا حمله هکری باشد، بسیار اهمیت دارد. این کار به ایمن نگه‌ داشتن اطلاعات شما در مک‌بوک کمک ویژه‌ای می‌کند. در ادامه نحوه پشتیبان‌گیری از حساب کاربری در مک‌بوک را برای شما شرح می‌دهیم:

  1. با حساب اصلی خود وارد مک‌بوک شوید.
  2. به بخش «Disk Utility» مراجعه کنید.
  3. حال به قسمت «File» رفته و روی گزینه‌های «New» و «Disk Image» را انتخاب کنید.
  4. در این بخش باید دایرکتوری اصلی خود را انتخاب کنید. این دایرکتوری باید چیزی مانند «Users/username» نامگذاری شود.
  5. سپس روی دکمه تصویر کلیک کرده و برای تصویر یک نام جدید انتخاب کنید.
  6. در ادامه باید مقصدی را انتخاب کنید که می‌خواهید داده‌ها در آن‌جا ذخیره شوند. همچنین اگر می‌خواهید تصویر رمزگذاری شود، گزینه مربوط به آن را انتخاب کنید.
  7. برای ذخیره کردن تصویر دیسک، روی عبارت «Save» کلیک کنید.

جمع‌بندی

  • در مک‌بوک ۵ نوع حساب کاربری وجود دارد.
  • حساب‌های مک‌بوک با نام‌های حساب مدیر یا سرپرست، حساب استاندارد، حساب مدیریت‌شده، حساب مهمان و حساب به‌اشتراک‌گذاری شناخته می‌شوند. هر کدام از این حساب‌ها، دارای ویژگی‌های و دسترسی‌های متفاوتی هستند.
  • از طریق حساب مدیر می‌توان نسبت به ایجاد حساب‌های جدید یا حذف اکانت در مک بوک اقدام کرد.
  • برای ساخت یا حذف حساب کاربری، باید به بخش System Settings و سپس Users and Groups مراجعه کنید.
  • کاربران می‌توانند قبل از اقدام به حذف اکانت در مک بوک، از اطلاعات حساب کاربری موجود یک نسخه پشتیبان تهیه کنند.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.