sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

رفع مشکل داغ شدن مک بوک

  • 1402-09-27
  • 173
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

علت داغ شدن مک بوک چیست و چه راهکارهایی دارد؟

داغ شدن مک بوک یکی از مشکلاتی است که می‌تواند برای هر فردی رخ دهد. آشنایی با علت داغ شدن مک بوک و روش‌های برطرف کردن آن می‌تواند به این افراد کمک بسیاری کند تا با مشکلات ناشی از گرم شدن بیش از حد لپ‌تاپ مواجه نشوند. در این مطلب از سیب اپ مک ابتدا علت داغ شدن مک بوک را بررسی می‌کنیم و سپس راهکارهایی برای رفع این مشکلات ارائه خواهیم کرد.

۱- کار در محیط گرم

اولین و شاید مهم‌ترین علت داغ شدن مک بوک، کار کردن با آن در محیطی با دمای نامناسب است. کارشناسان اپل توصیه کرده‌اند که از مک بوک در دمای ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید. در صورتی که دمای محیطی که در آن با مک‌بوک خود کار می‌کنید بالاتر از این میزان باشد، احتمال داغ شدن مک‌بوک شما بسیار افزایش می‌یابد. همچنین بد نیست بدانید که کار کردن در محیط گرم می‌تواند به قطعات مختلف مک‌بوک مانند باتری آن آسیب وارد کند.

۲- انجام کارهای سنگین

مورد دیگری که می‌توان از آن به عنوان علت داغ شدن مک بوک یاد کرد، انجام کارهای سنگین با این دستگاه است. باز کردن برنامه‌های بسیار، استفاده از برنامه‌های بسیار سنگین و موارد مشابه دیگر باعث می‌شوند که به بخش‌های مختلف دستگاه مانند پردازنده فشار وارد شود. در این زمان این قطعات گرمای بیشتری را تولید می‌کنند. همین امر باعث افزایش دمای لپ‌تاپ و داغ شدن مک بوک شما می‌شود.

۳- استفاده از گوگل کروم

شاید این مورد در ابتدا اندکی عجیب به نظر برسد، اما باید بدانید با این که گوگل کروم یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای دنیاست، با سیستم‌عامل مک سازگاری مناسبی ندارد و استفاده از آن بخصوص زمانی که تب‌های بسیاری را باز می‌کنید، می‌تواند به دستگاه فشار وارد کند و همین امر موجب افزایش دما و داغ شدن مک بوک می‌شود.

۴- مسدود شدن دریچه فن

یکی دیگر از دلایل رایج داغ شدن مک‌بوک، مسدود شدن دریچه فن است. برخی افراد هنگام استفاده از مک بوک آن را روی پاهای خود، فرش و مکان‌های مشابه دیگر قرار می‌دهند. این کار سبب می‌شود که بخشی از دریچه فن یا حتی تمام آن، مسدود شود و فن نتواند به شکل مناسب کار کند و دمای دستگاه را پایین بیاورد. همچنین این کار باعث بروز یک مشکل دیگر نیز می‌شود. ورود گرد و غبار روی این موارد به دستگاه نیز می‌تواند در کارکرد فن در آینده تأثیر منفی بگذارد.

۵- وجود برنامه‌های معیوب

بسیاری افراد برنامه‌های خود را به درستی بررسی نمی‌کنند. برخی از برنامه‌ها که روی لپ‌تاپ نصب هستند، عیب و نقص دارند. این نوع برنامه‌ها باعث می‌شوند که پردازنده، رم و برخی دیگر از بخش‌های دیگر دستگاه درگیر شوند و به میزان بیشتری کار کنند. همین امر هم در نهایت سبب افزایش دمای دستگاه می‌شود. علاوه بر آن، وجود این برنامه‌ها می‌تواند احتمال هنگ کردن دستگاه را نیز افزایش دهد.

۶- آلوده شدن دستگاه به ویروس و بدافزار

آخرین علت داغ شدن مک بوک که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم، آلوده شدن دستگاه به ویروس و بدافزار است. ویروس‌ها و بدافزارها در روند کارکرد صحیح دستگاه اختلال ایجاد می‌کنند و باعث به‌هم‌ریختن سیستم‌عامل یا برنامه‌های دیگر می‌شوند. همین امر موجب می‌شود که نیاز باشد دستگاه با شدت بیشتری کار کند تا بتواند برخی برنامه‌ها را به درستی اجرا کند. با توجه به نکاتی که در بخش‌های قبل به آن‌ها اشاره کردیم، افزایش کارکرد دستگاه موجب تولید گرمای بیشتر و در نهایت داغ شدن مک بوک می‌شود.

روش‌های رفع مشکل داغ شدن مک بوک

پس از این که با علت داغ شدن مک بوک آشنا شدید، زمان آن رسیده با راهکارهایی که برای رفع این مشکلات وجود دارند نیز آشنا شوید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین راهکارهای موجود اشاره خواهیم کرد. البته توجه داشته باشید که این راهکارها با توجه به موارد بالا ارائه شده‌اند و برای رفع هر کدام از دلایلی که برای داغ شدن مک بوک بیان کردیم، راهکار مخصوص به آن وجود دارد.

۱- کار در محیطی با دمای مناسب

همانطور که گفتیم، اولین علت داغ شدن مک بوک، کارکردن با آن در محیطی با دمای بالاست. به همین منظور و برای جلوگیری از داغ شدن دستگاه بهتر است از آن در محیط‌هایی با دمای مناسب و به دور از نور مستقیم خورشید استفاده کنید.

۲- استفاده از فن

استفاده از فن یک روش دیگر است که به‌کارگیری آن می‌تواند جلوی داغ شدن مک بوک را بگیرد. استفاده از فن باعث می‌شود که هوا به طور مناسب به دریچه‌های لپ‌تاپ برسد و همچنین گرد و غبار وارد دستگاه نشود. تنها با استفاده از یک فن مناسب می‌توان جلوی بروز بسیاری مشکلات مانند داغ شدن دستگاه را گرفت.

۳- مدیریت پردازنده

مدیریت میزان مصرف (CPU) یکی دیگر از روش‌هایی است که استفاده از آن باعث کنترل دمای دستگاه خواهد شد. باید بدانید که مدیریت پردازنده در مک‌بوک‌ها بسیار ساده است و شما حتی نیاز به نصب برنامه‌ای برای این کار ندارید. تنها لازم است که مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. بخش Finder مک‌بوک را باز کنید.
  2. در این بخش وارد قسمت Applications شوید.
  3. پوشه Utilities را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.
  4. اکنون وارد بخش Activity Monitor شوید.
  5. در این بخش گزینه CPU را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.
  6. در ستون مربوط به CPU می‌توانید میزان استفاده برنامه‌های مختلف از پردازنده اصلی دستگاه را مشاهده کنید.
  7. برنامه‌هایی را که میزان مصرف آن‌ها زیاد است، در صورت عدم نیاز به آن‌ها انتخاب کرده و با استفاده از دکمه X که در بالای پنجره وجود دارد، آن‌ها را ببندید.

این کار سبب می‌شود که دیگر این برنامه‌ها به پردازنده فشار وارد نکنند و میزان کارکرد آن کاهش یابد. کاهش کارکرد CPU منجر به کاهش گرمای تولیدشده و در نهایت افت دمای دستگاه می‌شود. همچنین در این بخش برنامه‌های بسیار سنگین و بلااستفاده در مک‌بوک را نیز می‌توانید مشاهده کنید. پاک‌کردن این برنامه‌ها یکی دیگر از کارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از داغ شدن مک بوک انجام دهید.

۴- استفاده از سافاری

استفاده از گوگل کروم را می‌توان به عنوان یک علت داغ شدن مک بوک معرفی کرد. همانطور که گفتیم این مرورگر با سیستم‌عامل مک سازگاری مناسبی ندارد. به همین دلیل نیاز به استفاده از میزان بیشتری CPU و رم برای کارکرد مناسب آن خواهید داشت. مرورگر سافاری بهترین و سازگارترین مرورگر برای مک‌بوک‌هاست. استفاده از این مرورگر باعث می‌شود که فشار استفاده از گوگل کروم از روی دستگاه برداشته شود و دستگاه داغ نکند.

۵- بستن تب‌های اضافی مرورگر

بسیاری افراد عادت دارند که در زمان استفاده از مرورگرهای مختلف، تب‌های بسیاری را باز کنند. باید بدانید که با بازشدن هر تب، میزان استفاده از CPU و رم افزایش می‌یابد و همین امر موجب کارکرد بیشتر دستگاه، تولید گرمای بیشتر و در نهایت داغ شدن دستگاه می‌شود. به همین دلیل بهتر است که تب‌های زیادی را باز نکنید یا در صورتی که این کار را انجام دادید، پس از اتمام کار تب‌های اضافی را در اسرع وقت ببندید. این کار علاوه بر این که از داغ شدن دستگاه جلوگیری می‌کند، سرعت مرورگر را نیز افزایش می‌دهد.

۶- به‌روزرسانی سیستم‌عامل

اپل در به‌روزرسانی‌هایی که برای MacOS ارائه می‌دهد، بسیاری از مشکلات این سیستم‌عامل را برطرف می‌کند. با به‌روزرسانی سیستم‌عامل مک‌بوک خود می‌توانید کارکرد این دستگاه را بهینه کرده و بسیاری از باگ‌ها و مشکلات نرم‌افزاری موجود روی سیستم‌عامل را برطرف کنید. همین موارد سبب می‌شوند که به دستگاه فشار کمتری وارد شده و کمتر داغ شود. برای به‌روزرسانی سیستم‌عامل مک‌بوک خود تنها لازم است به اینترنت مناسب متصل باشید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. وارد بخش System Preferences شوید.
  2. گزینه Software Update را در این بخش انتخاب کنید.
  3. اکنون اگر به‌روزرسانی برای سیستم‌عامل وجود داشته باشد آن را می‌توانید مشاهده کنید.
  4. با استفاده از گزینه Update Now سیستم‌عامل خود را به آخرین نسخه منتشرشده تغییر دهید تا بتوانید از آن به خوبی استفاده کنید.

۷- تنظیم دوباره SMC

در مک‌بوک‌ها یک کنترل‌گر سخت‌افزاری وجود دارد که به آن SMC گفته می‌شود. وظیفه System Management Controller کنترل عملکرد بهینه مک‌بوک است. در صورتی که این بخش به درستی کار نکند، دمای قطعات این دستگاه افزایش پیدا می‌کند و با مشکل داغ شدن مک بوک مواجه خواهید شد. برای رفع این موضوع، تنها لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید تا این بخش دوباره تنظیم شود:

  1. ابتدا مک‌بوک خود را خاموش کنید.
  2. پس از آن کلید‌های Power، Control، Option و Shift را به صورت همزمان به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید.
  3. پس از سپری‌شدن این تایم، کلیدها را رها کرده و مک‌بوک را روشن کنید.

۸- عدم استفاده از کاورهای ضخیم

بسیاری افراد برای حفاظت از مک‌بوک خود از کاورهای متنوع موجود در بازار استفاده می‌کنند. استفاده از این کاورها می‌تواند جلوی بسیاری از ضربه‌ها را بگیرد و نگذارد که به مک‌بوک آسیب وارد شود. اما کاورهای ضخیم می‌توانند به مک‌بوک آسیب دیگری وارد کنند. این کاورها جلوی انتقال دما و خنک‌شدن مک‌بوک را می‌گیرند و باعث می‌شوند که این دستگاه سریع‌تر داغ شود. به همین دلیل در زمان انتخاب کاور به سراغ نمونه‌های ضخیم نروید. بهترین کاورها برای مک‌بوک مدل‌هایی هستند که منافذ مناسبی برای عبور هوا دارند تا گرمای موجود در دستگاه به خوبی به بیرون منتقل شود.

۹- تمیز کردن دریچه‌ها

کثیف‌شدن دریچه‌های ورود هوا یک علت داغ شدن مک بوک است. تمیز کردن این بخش از دستگاه می‌تواند باعث شود گرمای موجود در داخل مک‌بوک به خوبی به خارج هدایت شود. برای تمیز کردن این دریچه‌ها باید از دستگاه‌هایی که هوا را با فشار مناسب خارج می‌کنند، استفاده کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از متخصصان برای تمیز کردن دریچه‌ها کمک بگیرید.

۱۰- استفاده از آنتی‌ویروس مناسب

همانطور که گفتیم یکی از دلایل داغ شدن مک‌بوک، آلوده‌شدن دستگاه به ویروس و بدافزار است. نصب یک آنتی‌ویروس قدرتمند و مناسب روی دستگاه می‌تواند جلوی بروز این مشکل را بگیرد و از دستگاه شما به خوبی محافظت کند. همچنین به‌روزرسانی آنتی‌ویروس و بررسی دستگاه در خصوص وجود ویروس و بدافزار از کارهایی است که پیشنهاد می‌کنیم به آن توجه داشته باشید.

۱۱- بررسی فن مک‌بوک

در صورتی که با هیچ‌کدام از روش‌های بالا نتوانستید دمای دستگاه را به درستی کاهش دهید و همچنان به صورت پیوسته با مشکل داغ شدن دستگاه مواجه شدید، بهتر است فن مک‌بوک را بررسی کنید. فن‌های این دستگاه به دلایل فیزیکی بسیاری مانند استفاده زیاد، وجود گرد و غبار و بسیاری موارد دیگر ممکن است کارایی مناسب خود را از دست بدهند. در نتیجه نمی‌توانند دمای دستگاه را کاهش دهند و مک‌بوک به سرعت داغ خواهد شد. البته توجه داشته باشید که تعمیر و تعویض فن دستگاه کاری تخصصی است و پیشنهاد می‌کنیم از کمک متخصصان برای این کار استفاده کنید.

جمع‌بندی

  1. کسب اطلاع در خصوص علت داغ شدن مک بوک و روش‌های رفع آن می‌تواند باعث شود عمر دستگاه شما افزایش پیدا کند و بتوانید از آن به شکلی مناسب‌تر بهره‌‎مند شوید.
  2. استفاده از کاورهای ضخیم، استفاده از مرورگر کروم، آلوده‌شدن دستگاه به ویروس و بدافزار، وجود برنامه‌های معیوب در دستگاه و استفاده از آن در محیطی با دمای نامناسب از مهم‌ترین دلایلی است که باعث داغ شدن مک بوک می‌شوند.
  3. سعی کنید با استفاده از موارد ذکرشده علت داغ شدن مک بوک را به درستی پیدا کرده و با توجه به علت، از راه‌حل مناسب برای رفع آن استفاده کنید.
ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.