sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

آشنایی با تکنولوژی صفحه نمایش رتینا در مک پرو

  • 1402-10-11
  • 132
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

آشنایی با تکنولوژی صفحه نمایش رتینا در مک پرو

صفحه نمایش رتینا یک تکنولوژی پیشرفته برای صفحه نمایش است که توسط اپل ساخته شده است. این تکنولوژی در برخی از محصولات این برند از جمله مک‌بوک پرو استفاده می‌شود. اگر در خصوص صفحه ‌نمایش رتینا هیچ اطلاعاتی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب سیب‌اپ مک را تا انتها دنبال کنید تا با این تکنولوژی و ویژگی‌های جذابش بیشتر آشنا شوید.

صفحه نمایش رتینا در مک پرو چیست؟

در تکنولوژی صفحه ‌نمایش رتینا (Retina Display)، از تعداد پیکسل بیشتری در هر اینچ صفحه ‌نمایش استفاده شده است. استفاده از تعداد پیکسل بیشتر در هر اینچ (Pixel Per Inch) باعث می‌شود که وضوح، کیفیت و جزئیات تصاویر به شکلی بسیار بهتر نمایش داده شوند. این رزولوشن بسیار بالا باعث شده که بسیاری از متخصصان از رتینا به عنوان یکی از بهترین تکنولوژی‌های موجود برای صفحه‌ نمایش یاد کنند.

ساختار صفحه نمایش رتینا در مک پرو

صفحه نمایش رتینا در مک پرو در حقیقت نوعی نمایشگر تخت و صاف است که در آن الکترودهای شیشه‌ای و سیم‌های فلزی در لایه‌های مختلف استفاده شده‌اند تا بتوانند تصویر را به خوبی نمایش دهند. این الکترود‌ها و سیم‌ها با استفاده از مواد نیمه‌رسانا مانند سیلیکون، گالیوم نیترید با یکدیگر ارتباط دارند. لایه‌هایی که صفحه نمایش رتینا در مک‌بوک پرو را می‌سازد، عبارتند از:

لایه پایه

لایه پایه از یک بستر شیمیایی تشکیل شده است. این بستر کار تولید مولکول‌هایی را بر عهده دارد که برای ساخت پیکسل‌های نمایشگر نیاز هستند.

لایه ترانزیستوری

لایه بعدی که در ساختار صفحه نمایش رتینا در مک پرو وجود دارد، لایه ترانزیستوری است. در این لایه ترانزیستورهایی برای کنترل جریان الکتریکی وجود دارند که به پیکسل‌ها می‌رسند.

لایه الکترودها

سومین لایه از ساختار صفحه ‌نمایش رتینا، لایه الکترودهاست. در این لایه الکترودهای لازم برای انتقال جریان الکتریکی به پیکسل‌های نمایشگر قرار گرفته‌اند. این الکترودها شامل الکترودهای مرجعی یا تراگر و الکترودهای فعال یا دیودهای ای‌ای‌دی می‌شوند.

لایه فیلترها

بدون لایه فیلترها رنگ‌های مختلف تولید نمی‌شوند. در این لایه فیلترهای رنگی وجود دارند که با تغییر ماده اصلی موجود در صفحه ‌نمایش، رنگ‌های مختلف را ایجاد می‌کنند.

لایه محافظ

آخرین لایه صفحه نمایش رتینا در مک پرو، لایه محافظ است. در این لایه یک شیشه ضدخش وجود دارد که از رسیدن صدمه به صفحه ‌نمایش جلوگیری می‌کند.

ویژگی‌های صفحه‌نمایش رتینا

حالا که متوجه شدید صفحه نمایش رتینا در مک‌بوک پرو دقیقا چگونه طراحی شده است، زمان آن رسیده تا در خصوص ویژگی‌های این صفحه ‌نمایش باکیفیت نیز نکاتی را بیان کنیم. از مهم‌ترین ویژگی‌های نمایشگرهای رتینا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دقت بسیار بالا

زمانی که در صفحه‌ نمایش تراکم پیکسلی بالاست، تصاویر با دقت و وضوح بسیار بالاتری نمایش داده می‌شوند. باید بدانید که پیکسل‌های موجود در این نمایشگر به‌صورت مستقل کنترل می‌شوند و به همین دلیل دقت بالایی را در نمایش تصاویر شاهد خواهید بود.

رزولوشن بالا

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که به دلیل تراکم پیکسلی بالا به وجود می‌آید، رزولوشن بالاست.

نمایش طیف وسیعی از رنگ‌ها

فیلترهای رنگی استفاده شده در صفحه نمایش رتینا در مک پرو دارای فیلترهای رنگی متفاوتی هستند. این فیلترها باعث می‌شوند تا صفحه ‌نمایش بتواند طیف گسترده‌ای از رنگ‌های مختلف را به خوبی نمایش دهد. به بیان ساده‌تر، تعداد و دقت رنگ‌ها در زمان استفاده از این صفحه ‌نمایش بسیار بالاتر از ‌نمایشگرهای دیگر است.

زاویه دید بالا

نمایشگرهای رتینا زاویه دید بسیار خوب و بالایی دارند. شاید شما مشاهده کرده باشید که در زمان تغییر زاویه دید در زمان کار با بسیاری از نمایشگرها، کیفیت و وضوح تصاویر پایین می‌آیند. اما در استفاده از صفحه نمایش رتینا، این مشکل تا اندازه زیادی رفع می‌شود.

مصرف انرژی پایین

در صفحه‌نمایش‌های رتینا از تکنولوژی «LED» استفاده شده است. مصرف انرژی LED بسیار پایین‌تر از بسیاری تکنولوژی‌های دیگر است. همین امر سبب می‌شود که میزان مصرف باتری توسط این نمایشگر کاهش پیدا کند.

کاهش تاثیر نور محیط روی صفحه‌ نمایش

یکی از بهترین ویژگی‌های صفحه ‌نمایش‌های رتینا، کاهش تاثیر نور محیط روی نمایشگر است. در زمان کار با بسیاری از صفحه ‌نمایش‌ها در محیطی با نور بالا، امکان دید تصویر کاهش پیدا می‌کند. اما زمانی که شما از مک‌بوک پرو یا سایر دستگاه‌هایی که صفحه ‌نمایش رتینا روی آن‌ها قرار دارد، استفاده می‌کنید با این مشکل به میزان بسیار کمتری مواجه خواهید بود. این صفحه ‌نمایش در شرایط نوری مختلف، کیفیت و وضوح خود را حفظ می‌کند.

معایب صفحه‌ نمایش رتینا

درست است که صفحه نمایش رتینا در مک پرو مزایا و ویژگی‌های بسیار جذابی دارد، اما بدون عیب نیست. از مهم‌ترین معایب این صفحه ‌نمایش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت بالا

استفاده از جدیدترین و آخرین تکنولوژی موجود در دنیا برای ساخت صفحه ‌نمایش‌های رتینا باعث شده تا قیمت تمام شده آن‌ها بسیار بیشتر از نمایشگرهای عادی شود. به همین دلیل اپل معمولا از این صفحه‌ نمایش برای دستگاه‌های پرچم‌دار خود استفاده می‌کند.

نیاز به فضای بیشتر

صفحه ‌نمایش رتینا نیاز به فضای بیشتری نسبت به نمایشگرهای دیگر دارد. دلیل این امر هم تعداد بالاتر پیکسل و فناوری‌های پیچیده و مدرن مورد استفاده در آن است.

حساسیت بالا

میزان حساسیت صفحه نمایش رتینا در مک پرو نسبت به شرایط آب‌وهوایی، آب، گرد و غبار و موارد مشابه دیگر، بسیار زیاد است. در مقایسه با نمایشگرهای دیگر، این موارد می‌توانند آسیب بیشتری به نمایشگرهای رتینا وارد کنند.

حساسیت بیشتر در برابر ضربه

صفحه ‌نمایش‌های رتینا در برابر ضربه و خط‌وخش حساسیت بیشتری دارند و به میزان بیشتری آسیب می‌بینند. همچنین در صورتی که یک پیکسل این صفحه ‌نمایش به دلایل مختلف تحریک شود، باعث ایجاد ناپایداری در پیکسل‌های اطراف می‌شود.

جمع‌بندی

  • استفاده از صفحه نمایش رتینا در مک پرو باعث شده تا کیفیت تصاویر و میزان مصرف باتری این دستگاه به میزان زیادی کاهش یابد.
  • مهم‌ترین مزیت و ویژگی صفحه‌ نمایش رتینا در مقایسه با انواع دیگر نمایشگرها، افزایش تراکم پیکسلی در هر اینچ است. این امر باعث افزایش کیفیت به میزان بسیار مناسبی می‌شود.
  • رزولوشن بالا، نمایش طیف وسیعی از رنگ‌ها، زاویه دید بالا و مصرف کمتر انرژی از مهم‌ترین مزایای نمایشگرهای رتینا هستند.
  • قیمت بالا، نیاز به فضای بیشتر و حساسیت بیشتر در برابر بسیاری موارد مانند آب‌وهوا و گردوغبار از مهم‌ترین معایب صفحه نمایش رتینا در مک پرو به شمار می‌آیند.
  • به دلیل قیمت تمام شده بالا، اپل از این صفحه ‌نمایش بیشتر برای محصولات پرچم‌دار و گران‌قیمت خود استفاده می‌کند.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.