sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

نحوه سرچ در مک بوک با استفاده از اسپات لایت

  • 1402-10-09
  • 230
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

نحوه سرچ در مک بوک با استفاده از اسپات لایت

کاربران مک‌بوک به دلیل عدم آشنایی کامل با سیستم‌عامل MacOS، نمی‌توانند از تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن به‌طور مناسب استفاده کنند. سرچ در مک بوک با استفاده از اسپات لایت یکی از ویژگی‌های این سیستم‌عامل است که کار شما را ساده‌تر و سرعت انجام کارها را افزایش دهد. در این مطلب از سیب‌اپ مک قصد داریم تا در خصوص سرچ در مک‌بوک و اسپات لایت نکاتی را بیان کنیم.

اسپات لایت چیست؟

اسپات لایت قابلیت ویژه جستجو در سیستم‌های مک دانست. شما می‌توانید از طریق اسپات لایت هر چیزی را که می‌خواهید جستجو کنید. این بخش می‌تواند فهرستی از تمام آیتم‌ها، فایل‌ها، فولدرها، برنامه‌ها و بسیاری موارد دیگر موجود در سیستم شما را نمایش دهد. باید بدانید که حتی اگر اجازه دسترسی به این بخش بدهید، می‌تواند به دنبال کلمات در اسناد و صفحات وب موجود در سابقه مرورگر شما نیز بگردد.

به عبارت ساده‌تر باید بگوییم که اسپات لایت بخشی از سیستم‌عامل مک است که می‌توانید از آن برای پیدا کردن هر چیزی که در دستگاه خود به دنبال آن هستید، استفاده کنید. البته بد نیست بدانید که می‌توانید از اسپات لایت برای بررسی کلمات در دیکشنری آکسفورد، پیدا کردن جواب برخی معادلات و تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر نیز استفاده کنید.

نحوه استفاده از اسپات لایت

بهترین روش سرچ در مک بوک، استفاده از اسپات لایت است. اما برای این که بتوانید با استفاده از اسپات لایت در مک‌بوک جستجو کنید، باید چه مراحلی را انجام دهید؟ در ادامه روش استفاده از اسپات لایت را با هم مرور خواهیم کرد.

  1. اسپات لایت را با استفاده از روش‌های متنوعی که برای باز کردن آن وجود دارد، باز کنید.
  2. کلمه مد نظر خود را که برای جستجو قصد دارید از آن استفاده کنید، در کادری که ظاهر شده تایپ کنید.
  3. از میان نتایجی که ظاهر می‌شوند، گزینه مد نظر خود را انتخاب و دو بار روی آن کلیک کنید تا باز شود.

نحوه دسترسی به اسپات لایت برای سرچ در مک بوک

حال که با اسپات لایت آشنا شدید، زمان آن رسیده که در خصوص نحوه دسترسی به این بخش نیز اطلاعاتی کسب کنید. شما برای سرچ در مک بوک باید بخش اسپات لایت را باز کنید. برای این کار روش‌های متنوعی وجود دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱- استفاده از کلید‌های میانبر ترکیبی

اولین و ساده‌ترین روش برای باز کردن اسپات لایت، استفاده از کلید‌های میانبر ترکیبی است. برای این کار تنها لازم است که کلید‌های «Command» و «Space» را به‌صورت هم‌زمان فشار دهید. پس از آن بخش اسپات لایت را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید در آن به دنبال موارد مد نظر خود بگردید.

۲- استفاده از آیکون اسپات لایت

روش دیگری که برای دسترسی به اسپات لایت می‌توانید از آن استفاده کنید، کلیک روی آیکون اسپات لایت است. برای این کار، روی نماد ذره‌بین در نوار منو کلیک کنید.

۳- استفاده از سیری

سیری دستیار صوتی هوشمند اپل است که می‌توان از آن برای انجام کارهای متفاوت استفاده کرد. یکی از کارهایی که می‌توان با استفاده از سیری انجام داد، باز کردن اسپات لایت است. البته توجه داشته باشید که برای استفاده از سیری باید حتما آن را در مک‌بوک خود فعال کرده باشید. پس از آن تنها لازم است از سیری بخواهید که اسپات لایت را باز کند.

نکاتی برای استفاده بهتر از اسپات لایت

برای این که بتوانید به بهترین شکل ممکن کار سرچ در مک‌بوک را با استفاده از اسپات لایت انجام دهید، باید با برخی نکات آشنا باشید. از مهم‌ترین نکاتی که آشنایی با آن‌ها سبب استفاده بهتر و موثرتر از این بخش خواهد شد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- پیش‌نمایش فایل‌ها

شاید در میان نتایج سرچ در مک بوک، موارد مشابهی وجود داشته باشد که نمی‌دانستید کدام یک از آن‌ها، مورد مد نظر شماست. زمانی که از اسپات لایت استفاده می‌کنید، لازم نیست تک تک موارد را باز کنید تا گزینه مربوطه را پیدا کنید. تنها کافی است که یک بار روی فایل مورد نظر کلیک کنید تا بتوانید پیش‌نمایشی از آن را مشاهده کنید. باید بدانید که از این ویژگی حتی می‌توانید برای مشاهده محتوای فایل‌های متنی و آهنگ‌ها نیز استفاده کنید.

۲- مشاهده نتایج بیشتر

اسپات لایت نتایج سرچ در مک بوک را با توجه به برخی نکات مرتب می‌کند. در صورتی که فایل مد نظر شما در میان نتایج اول وجود نداشت، تنها لازم است که صفحه را اندکی به سمت پایین اسکرول کنید تا نتایج بیشتر را مشاهده کنید.

۳- جست‌وجوی سریع

شما می‌توانید از اسپات لایت برای جستجوی سریع در مک بوک نیز استفاده کنید. باید بدانید که در زمان کار با این برنامه لازم نیست حتما تمام عبارت را تایپ کنید. در صورتی که بخشی از آن را تایپ کنید، به احتمال زیاد آن را در میان نتایج مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال اگر به دنبال برنامه «Spotify» هستید، تنها لازم است که عبارت «Spo» را در کادر این برنامه تایپ کنید تا برنامه اسپاتیفای را در میان نتایج جستجو مشاهده کنید.

۴- جست‌وجو در «iTunes» و «App Store»

باید بدانید که از اسپات لایت علاوه‌بر سرچ در مک بوک، می‌توانید برای پیدا کردن فایل‌ها و برنامه‌های مد نظر خود در iTunes و App Store نیز استفاده کنید.

۵- جست‌وجو در سابقه مرورگر

از اسپات لایت می‌توانید برای جستجو گزینه‌های مختلف در بوک‌مارک‌ها و سابقه مرورگر خود استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، تایپ عبارت موردنظر خود است. البته توجه داشته باشید که قبل از انجام این کار، باید در تنظیمات اسپات لایت اجازه جستجو در مرورگر را به این برنامه بدهید.

۶- کپی فایل

در صورتی که فایل مد نظر خود را با استفاده از اسپات لایت پیدا کردید و می‌خواستید آن را به دسکتاپ انتقال دهید تنها لازم است که فایل را بکشید و در دسکتاپ یا پنجره فایندر رها کنید.

۷- ماشین‌حساب

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، در صورتی که در تنظیمات اسپات لایت، تغییرات لازم را اعمال کنید، می‌توانید از آن به عنوان ماشین‌حساب هم استفاده کنید. این ماشین‌حساب توان تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر و انجام معادلات ریاضی را دارد.

نحوه شخصی‌سازی اسپات لایت

انجام برخی از موارد استفاده اسپات لایت که گفته شد، تنها زمانی ممکن است که به اسپات لایت اجازه آن را داده باشید. پس به همین دلیل باید اقدام به تنظیم و شخصی‌سازی اسپات لایت کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در مک‌بوک خود وارد بخش «System Settings» شوید.
  2. از طریق نوار سمت چپ، وارد بخش «Spotlight & Siri» شوید.
  3. حالا صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که تمام دسترسی‌های اسپات لایت را برای شما نمایش می‌دهد.
  4. با زدن تیک موارد موردنظر، به اسپات لایت اجازه سرچ در مک بوک در آن بخش‌ها را می‌دهید. برنامه‌ها، بوک‌مارک و سابقه مرورگر، ماشین‌حساب، فایل‌ها، فولدرها، تصاویر، ویدیوها، موسیقی‌ها و ایمیل‌ها برخی از گزینه‌های موجود در این بخش هستند.

توجه داشته باشید که اگر تیک موردی را نزنید، اسپات لایت نمی‌تواند در آن بخش جست‌وجو انجام دهد. همچنین در صورتی که گزینه ماشین‌حساب را فعال نکنید، نمی‌توانید از اسپات لایت برای تبدیل ارزها، حل معادلات و به عنوان ماشین‌حساب استفاده کنید.

جمع‌بندی

  • ساده‌ترین روش برای سرچ در مک بوک استفاده از اسپات لایت است. شما با استفاده از این برنامه می‌توانید به راحتی و با سرعت بالا جست‌وجو‌های خود را در سیستم انجام دهید.
  • روش‌های متفاوتی برای دسترسی به اسپات لایت وجود دارند که استفاده از سیری و استفاده از کلیدهای میانبر بهترین آن‌ها هستند.
  • استفاده از قابلیت پیش‌نمایش اسپات لایت می‌تواند کار شما را در پیدا کردن گزینه‌های مد نظرتان ساده‌تر کند.
  • باید بدانید که با استفاده از اسپات لایت می‌توانید در App Store و iTunes نیز جست‌وجو انجام دهید و به دنبال فایل‌ها و برنامه‌های مدنظر خود بگردید.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.