sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

نحوه ریست فکتوری مک بوک پرو چگونه است؟

  • 1402-12-01
  • 88
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

نحوه ریست فکتوری مک بوک پرو چگونه است؟

در صورتی که قصد فروش مک بوک قدیمی خود را داشته باشید، جهت حفظ اطلاعات شخصی لازم است همه فایل‌ها، اطلاعات و تصاویر موجود در لپ‌تاپ را پاک کنید. بهترین روش جهت حذف اطلاعات شخصی به‌طور کامل، ریست فکتوری مک بوک پرو است‌. در واقع با این روش، امکان دسترسی مجدد به اطلاعات شما از بین خواهد رفت. در این مطلب همراه ما باشید تا مراحل ریست فکتوری مک بوک پرو را برای شما توضیح دهیم.

ضرورت ریست فکتوری مک بوک پرو

از طریق ریست فکتوری مک بوک می‌توان لپ‌تاپ خود را به تنظیمات کارخانه برگرداند. البته با انجام این کار همه اطلاعات برای همیشه از روی سیستم پاک خواهد شد. بنابراین اگر قصد ریست فکتوری مک بوک خود را دارید، بهتر است از اطلاعات خود یک بک‌آپ بگیرید.

این عمل برای هنگامی که قصد فروش مک بوک خود را دارید و نمی‌خواهید اطلاعاتتان در اختیار مالک بعدی قرار بگیرد بسیار کاربردی است. بنابراین با انجام ریست فکتوری خیلی راحت می‌توان اطلاعات را پاک کرده و با خیالی آسوده برای فروش مک بوک اقدام کنید. فراموش نکنید که پاک‌کردن اطلاعات از روی سیستم قبل از فروش، یکی از تدابیر امنیتی مهم است که باید به آن توجه کرد.

لازم به ذکر است که تنها دلیل ریست فکتوری مک بوک، خرید لپ‌تاپ جدید نیست چرا که گاهی اوقات لازم است برای حل مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، سیستم را به حالت تنظیمات کارخانه برگرداند. در هرحال قبل از انجام ریست فکتوری سیستم به هر دلیلی، لازم است یک سری اقدامات را انجام دهید.

اقدامات لازم قبل از انجام ریست فکتوری مک بوک پرو

در قسمت قبل با ضرورت ریست فکتوری مک بوک آشنا شدید، در ادامه قصد داریم ضمن بررسی نحوه انجام ریست فکتوری، به بیان اقدامات لازم قبل از انجام آن بپردازیم.

تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های مک بوک

برای انجام ریست فکتوری مک بوک پرو، قبل از هر اقدام دیگری از اطلاعات سیستم خود بک‌آپ بگیرید. این کار را می‌توان به صورت دستی یا از طریق کپی کردن فایل‌ها روی درایو اکسترنال انجام داد.

هرچند در صورتی که از سرویس ابری iCloud استفاده کنید، همه عکس‌ها، ایمیل‌ها، اسناد و دیگر اطلاعات روی سرویس ذخیره شده‌اند. از این رو بهتر است iCloud خود را چک کنید و از ذخیره‌شدن اطلاعات در این فضا مطمئن شوید. همچنین می‌توانید برای اطمینان بیشتر، اطلاعات را روی یک هارد اکسترنال ذخیره کنید.

قطع ارتباط اپلیکیشن‌های موجود با مک بوک

یکی دیگر از اقدامات امنیتی مهم قبل از انجام ریست فکتوری، قطع‌کردن ارتباط اپلیکیشن‌ها با مک بوک است. البته در خصوص قطع ارتباط این اپلیکیشن‌ها به این مورد هم توجه کنید که برخی از آن‌ها دارای لایسنس‌هایی هستند که تنها روی تعداد دستگاه‌های محدودی کار می‌کند. بنابراین قبل از شروع، این موضوع را در نظر بگیرید.

پاک‌کردن حساب‌های کاربری

سومین اقدامی که لازم است قبل از ریست فکتوری مک بوک انجام دهید، پاک‌کردن همه حساب‌های کاربری است. در واقع اگر می‌خواهید هیچ ردی از اطلاعات شما در مک باقی نماند، انجام این کار هم یکی از واجبات است.

این کار در سال‌های قبل با کمک آیتونز انجام می‌شد؛ در حال حاضر لازم است از اپلیکیشن‌های موزیک، تی‌وی و بوکر به صورت جداگانه خارج شد. برای این کار:

  1. وارد اپلیکیشن مورد نظر شده و از نوار بالایی صفحه گزینه Account را انتخاب کنید.
  2. گزینه Authorizations را از بین گزینه‌ها پیدا کنید.
  3. گزینه DeAuthorize This Computer را انتخاب کرده و اپل و آیدی و رمز عبور را وارد کنید.

سپس لازم است «Find My Mac» را غیرفعال کرده و از iCloud خارج شوید. برای انجام این کار، در بخش تنظیمات وارد بخش Apple ID شده و تیک Find My Mac کلیک کنید. پس از آن، در همان بخش به قسمت «Overview» رفته و روی گزینه «Sign Out» کلیک کنید.

آخرین حساب کاربری که لازم است پاک کنید مربوط به اپلیکیشن پیام‌ها است. اپلیکیشن «Messages» را باز کرده و گزینه «Preferences» را انتخاب کنید. حال با انتخاب تب «iMessage» و کلیک روی گزینه «Sign Out»، از برنامه خارج شوید.

لغو اتصالات بلوتوث

در اقدام بعدی قبل از ریست فکتوری مک بوک، لازم است اتصال کلیه دستگاه‌های کیبورد، ماوس، هدست و موارد دیگر را که از طریق بلوتوث به مک وصل کرده‌اید لغو کنید. برای این منظور از بخش «System Settings» گزینه بلوتوث را انتخاب کنید تا لیست همه دستگاه‌هایی که از طریق بلوتوث به مک متصل شده‌اند، نمایش داده ‌شود. در کنار نام همه دستگاه‌های متصل‌شده، گزینه‌ای مانند ضربدر وجود دارد که با کلیک روی آن، می‌توان اتصال دستگاه را لغو کرد.

ریست‌کردن «NVRAM»

از اقدامات دیگر قبل از ریست فکتوری مک بوک، فرمت‌کردن حافظه NVRAM است. برای انجام این کار، مک بوک خود را خاموش و دوباره روشن کنید. سپس قبل از بالا آمدن کامل سیستم، چهار کلید «Option، Command، P و R» را به‌طور هم‌زمان‌ نگه ‌دارید.

ریست فکتوری مک بوک در سیستم‌عامل «MacOS Monterey» و بعدتر

حال که اقدامات اولیه را انجام داده‌اید، می‌توانید برای ریست فکتوری مک بوک خود اقدام کنید. این روش برای مک بوک پروهای جدید با سیستم‌عامل macOS Monterey به بعد است. در واقع در سیستم مک بوک‌های جدید به دلیل پشتیبانی از قابلیت «Erase Assistant»، ریست‌کردن خیلی راحت است. برای ریست فکتوری این سیستم‌ها، مراحل زیر را طی کنید:

  1. در اولین اقدام System Settings را باز کنید.
  2. در قسمت «General»، وارد بخش «Transfer or Reset» شده و گزینه «Erase All Contents and Settings» را انتخاب کنید.
  3. با دنبال‌کردن فرمان‌های Erase Assistant، امکان بازگرداندن سیستم به تنظیمات کارخانه فراهم می‌شود. البته دقت کنید که قبل از انجام این فرایند، حتما باید از حساب iCloud خارج شده باشید.

نکته: توجه داشته باشید در صورتی که مک بوک شما با تراشه اپل سیلیکون سری M به خوبی راه‌اندازی نشود، باید سیستم را «Restore» و «Revive» کنید.

ریست فکتوری مک بوک با سیستم‌عامل «Big Sur» و قبل‌تر

در مک بوک‌های با سیستم‌عامل ‌Big Sur، بعد از پاک کردن هارد درایو، دستگاه آماده پاکسازی سیستم‌عامل خواهد شد. بنابراین به صورت زیر می‌توانید عمل کنید:

  1. برای مک بوک‌های با تراشه اینتل، بلافاصله پس از روشن‌کردن کلیدهای Option, Command, P و R را به‌طور هم‌زمان‌ و برای مک بوک‌های با تراشه M، دکمه پاور را نگه دارید تا سیستم به «Recovery Mode» برود.
  2. در Recovery Mode روی گزینه Disk Utility از روی منو کلیک کرده و Continue را بزنید.
  3. گزینه «Macintosh HD» را انتخاب کرده و روی گزینه «Erase» بزنید. فرمت را به حالت پیش‌فرض بذارید.
  4. اکنون باید مک بوک شما بدون مشکل پروسه ریست فکتوری را طی نماید.

جمع‌بندی

ریست فکتوری مک بوک کاری نیست که شما به صورت مرتب به انجام آن نیاز داشته باشید، اما در یک سری موارد خاص مانند خریدوفروش لپتاپ یا حل‌کردن مشکلات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری ممکن است به آن نیاز داشته باشید. فراگیری مراحل این کار به صورت دقیق به شما کمک می‌کند که در چنین مواقع خاصی با کمترین دردسر و بیشترین امنیت به نتیجه دلخواه برسید.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.