sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

چگونه در مک وارد Safe Mode شویم؟

  • 1403-02-02
  • 92
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

آیا در مک خود با مشکلاتی مانند اشکالات نرم‌افزاری یا مشکلات نصب مواجه هستید؟ نگران نباشید زیرا هر مشکلی راه‌حلی دارد. سیستم‌عامل‌ مک از ویژگی «Safe Mode» یا حالت ایمن برخوردار است که به شما امکان عیب‌یابی و رفع این مشکلات را می‌دهد. در ادامه این مطلب، شما را با فرآیند ورود به حالت ایمن در مک آشنا کرده و اطلاعات بیشتری را در مورد آن‌چه در این حالت می‌توانید انتظار داشته باشید در اختیارتان قرار می‌دهیم. بنابراین تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

حالت ایمن یا Safe Mode چیست؟

حالت ایمن یا Safe Mode یک محیط امن است که در اکثر سیستم‌عامل‌ها از جمله MacOS یافت می‌شود. این حالت به‌طور موقت برخی از ویژگی‌ها و تنظیمات موجود در حالت عادی سیستم‌عامل را غیرفعال می‌کند. Safe Mode در درجه اول برای کمک به کاربران جهت عیب‌یابی مشکلات مربوط به نرم‌افزار که احتمال دارد در حین نصب یا اجرای برنامه ایجاد شود طراحی شده است. با وارد شدن به این حالت می‌توانید خیلی راحت مشکل دستگاه خود را ایزوله و حل کنید.

فراموش نکنید که همیشه از فایل‌ها و داده‌های مهم خود قبل از وارد شدن به حالت ایمن، نسخه پشتیبان تهیه کنید تا جلوی از دست رفتن آن‌ها را بگیرید. حالت ایمن همچنین می‌تواند به عنوان یک روش عیب‌یابی برای مک‌های دارای سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر مانند MacOS 10.5 و نسخه‌های قبلی استفاده شود. توجه داشته باشید اگر با مشکلات مربوط به سخت‌افزار مواجه هستید، ممکن است حالت ایمن نتواند آن‌ها را حل کند. در چنین مواردی، توصیه می‌شود با یک تکنسین حرفه‌ای مشورت کنید.

مراحل وارد شدن به حالت Safe Mode در مک

برای وارد شدن به حالت ایمن در مک، نیاز است برخی مراحل مهم را طی نمایید. از این جهت هم توصیه می‌کنیم با دقت نکات مهمی که در ادامه ذکر شده را انجام دهید:

  1. اگر مک شما در حال حاضر روشن است، آن را کاملاً خاموش کنید.
  2. پس از خاموش شدن کامل دستگاه، آن را دوباره روشن کنید.
  3. به محض شنیدن صدای بوت، کلید «Shift» را فشار داده و نگه دارید. مطمئن شوید که آن را قبل از صدای بوت فشار ندهید.
  4. وقتی لوگوی اپل و نوار پیشرفت را روی صفحه خاکستری مشاهده کردید، می‌توانید کلید Shift را رها کنید. در این مرحله شما با موفقیت وارد حالت Safe Mode مک خود شده‌اید.

در حالت ایمن چه اتفاق می‌افتد؟

دقت داشته باشید به‌طور معمول، ورود به حالت ایمن باعث ایجاد یک‌سری تغییرات در فرآیند راه‌اندازی مک می‌شود. در این بخش به چند اتفاق مهم در حالت Safe Mode می‌پردازیم:

تایید دیسک

حالت ایمن، دیسک راه‌اندازی شما را تایید و یک‌پارچگی فایل‌های ضروری را بررسی خواهد کرد. اگر مشکلی پیدا شد، سعی می‌کند آن‌ها را تعمیر کند.

راه‌اندازی محدود

در این بخش تنها برنامه‌های افزودنی ضروری بارگیری می‌شوند، در حالی که سایر برنامه‌های افزودنی شخص ثالث غیرفعال می‌مانند.

موارد راه‌اندازی غیرفعال شده

برنامه‌هایی که معمولا هنگام روشن شدن دستگاه راه‌اندازی می‌شوند، در حالت ایمن غیرفعال می‌شوند.

غیرفعال کردن فونت

در حالت ایمن، فونت‌های نصب‌شده توسط کاربر به‌طور موقت غیرفعال می‌شوند.

حافظه پنهان و نگهداری سیستم

حالت Safe Mode حافظه پنهان فونت و حافظه پنهان هسته را پاک می‌کند. سایر وظایف نگهداری سیستم را نیز انجام می‌دهد.

قابلیت‌های محدود MacOS

حالت ایمن بر اجرای ویژگی‌های ضروری تمرکز می‌کند و دسترسی به قابلیت‌های خاص سیستم‌عامل MacOS را فراهم نمی‌کند. با وجود این محدودیت‌ها، حالت ایمن ابزار قدرتمندی است که به شما امکان می‌دهد مشکلات مربوط به نرم‌افزار را به‌طور موثر تشخیص داده و حل کنید. بیایید با هم نگاهی دقیق‌تر به برخی از این محدودیت‌ها بیندازیم:

  • با استفاده از برنامه پخش‌کننده «DVD» نمی‌توانید رسانه‌ها را پخش کنید.
  • برنامه‌هایی مانند «iMovie» ممکن است به‌درستی کار نکنند یا نتوانند فایل‌های ویدیویی را بارگیری نمایند.
  • برخی از دستگاه‌های صوتی ورودی و خروجی ممکن است به‌درستی کار نکنند.
  • احتمال دارد بعضی از دستگاه‌های متصل از «Thunderbolt» یا «FireWire» عملکردی مطابق انتظار نداشته باشند.
  • بسته به نسخه MacOS ممکن است شبکه WiFi شما در حالت ایمن اتصال محدود یا بدون اتصال داشته باشد.

نحوه خروج از حالت ایمن

هنگامی که وظایف عیب‌یابی خود را در حالت Safe Mode کامل کردید، می‌توانید به‌راحتی از این حالت خارج شده و به حالت عادی بازگردید. برای خروج از حالت ایمن، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی لوگوی اپل در نوار منو کلیک کنید.
  2. از منوی بازشده روی گزینه «Shut Down» کلیک کنید. مهم است که در این فرآیند هیچ کلیدی را فشار ندهید.
  3. پس از خاموش شدن، مک خود را دوباره روشن کنید.
  4. در این مرحله مک شما در حالت عادی خود، بدون هیچ محدودیتی بوت می‌شود. اکنون می‌توانید طبق معمول به استفاده از دستگاه خود ادامه دهید.

جمع‌بندی

حالت Safe Mode یک ویژگی مهم است که به کاربران مک اجازه می‌دهد مشکلات نرم‌افزاری مک خود را عیب‌یابی و حل کنند. شما نیز با پیروی از این راهنما، می‌توانید به‌راحتی وارد Safe Mode شده و سپس از آن خارج شوید. به یاد داشته باشید که Safe Mode یک محیط امن برای تشخیص و رفع مشکلات فراهم می‌کند، اما ممکن است برخی از عملکردها را به‌طور موقت محدود کند. برای اطلاعات بیشتر و دستورالعمل‌های دقیق در مورد عیب‌یابی مشکلات خاص در حالت ایمن، می‌توانید به اسناد رسمی مک خود مراجعه کنید.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.