sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

آموزش نحوه مدیریت و روش دسترسی به آیکلاد (iCloud) در مک

  • 1402-10-04
  • 235
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

آموزش نحوه مدیریت و روش دسترسی به آیکلاد (iCloud) در مک

با کمک iCloud Drive می‌توان هر فایلی را در iCloud ذخیره و در مواقع لزوم از آن استفاده کرد. روش دسترسی به آیکلاد در مک، متفاوت‌تر از آیفون و آیپد، کامپیوتر شخصی ویندوزی و هر دستگاه اندرویدی دیگر است. با آگاهی از نحوه دسترسی و مدیریت آیکلاد، فارغ از اینکه از چه دستگاهی استفاده می‌کنید، به راحتی می‌توانید اسناد را ويرايش کنید، فایل آپلود کنید و حتی میزان فضای ذخیره‌سازی iCloud را مدیریت کنید. در ادامه همراه ما باشید تا نحوه دسترسی و مدیریت iCloud Drive در مک را برای شما شرح دهیم.

معرفی iCloud Drive

آیکلاد یک سرویس ابری است که شرکت اپل برای محصولات خود ارائه داده است. در واقع یک فضای ذخیره‌سازی است که کاربران می‌توانند فایل‌های مختلف مثل عکس، ویدیو، موسیقی و نسخه پشتیبان از دستگاه خود را در آن ذخیره کنند. این سرویس قابلیت‌های بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، دسترسی آسان به آن است. با ذخیره کردن اطلاعات در این فضا، علاوه بر امکان مشاهده آن‌ها در همه دیوایس‌های خود، می‌توان با تمام دستگاه‌های دیگر هم به حساب ابری خود دسترسی داشته باشید.

همچنین این امکان را دارید که با استفاده از iCloud، یک نسخه پشتیبان از آیفون و آیپد خود تهیه کنید. این قابلیت هنگام خریدن یک دستگاه آیفون جدید، مفید و کاربردی است. چرا که می‌توان همه داده‌های خود را از طریق فضای ابری، همگام‌سازی کرده و آن‌ها را از آیفون قدیمی به آیفون جدید منتقل کرد‌. فضای اولیه در دسترس و رایگان این سرویس، ۵ گیگابایت است که در صورت نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتر، باید به‌صورت ماهیانه هزینه پرداخت کنید.

مزایای استفاده از iCloud Drive

سرویس ابری iCloud با توجه به مزیت‌های ویژه‌ای که دارد، قابلیت‌های زیادی را در دسترس شما قرار می‌دهد. از این رو در ادامه به ذکر چند مورد از مهم‌ترین قابلیت‌های آن می‌پردازیم:

  • با استفاده از iCloud Drive این امکان وجود دارد که در هر نوع دستگاهی نظیر آیفون، آیپد، یا هر دستگاه دیگری، بتوانید با اپل آیدی وارد این سرویس ابری شوید. پس از آن می‌توانید به تمام فایل‌های ذخیره‌شده خود همچون صفحات گسترده، فایل‌های PDF و تصاویر دسترسی داشته باشید.
  • با استفاده از این سرویس ابری، می‌توانید از امنیت داده‌های خود مطمئن شوید.
  • امکان اشتراک‌گذاری فایل‌ها و پوشه‌ها با دیگر کاربران وجود دارد.
  • در صورت گم‌شدن دستگاه مک، آیفون یا آیپد، یا پاک‌شدن اطلاعات روی آن‌ها، می‌توانید به فایل‌های خود از طریق سرویس ابری دسترسی داشته باشید.
  • با فعال‌کردن گزینه مربوط، امکان آپلود خودکار فایل‌ها در سرویس ابری وجود دارد.

در صورتی که برای ذخیره‌کردن اطلاعات روی مک فضای کافی ندارید، می‌توانید از iCloud Drive استفاده کنید.

نکته: iCloud تنها اسناد و فایل‌هایی را که اخیراً در دسترس بوده‌اند یا به صورت آنلاین ذخیره شده‌اند، در مک نگه خواهد داشت. از این رو جهت دسترسی به فایل‌های قدیمی‌تر، در صورت اتصال به اینترنت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

روش دسترسی به آیکلاد در مک

خوب است بدانید که پوشه‌های موجود در Desktop و Documents به صورت خودکار با iCloud همگام‌سازی می‌شوند. با این حال برخی مواقع ممکن است بخواهید از مک، آیفون یا آیپد خود، فایلی را پیدا کنید که در iCloud ذخیره شده یا به یک پوشه iCloud Drive که توسط شخص دیگری به اشتراک گذاشته‌شده دسترسی پیدا کنید. در این صورت برای دسترسی به iCloud می‌توانید به روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم عمل کنید.

در روش دسترسی به آیکلاد در مک، برای اینکه بتوانید فایل‌های ذخیره‌شده خود را در سیستم‌های مک ببینید، نیاز به استفاده از برنامه‌های مختلفی دارید. به عنوان مثال تصاویری که در آیکلاد ذخیره می‌شوند، به طور خودکار در برنامه Photos قابل مشاهده خواهند بود.

یادداشت‌های ذخیره شده نیز در برنامه Notes ذخیره می‌شوند و برای دیدن فایل‌های دیگر هم می‌توان از Finder استفاده کرد. با فعال‌کردن گزینه Desktop and documents Folders در تنظیمات iCloud Drive، فایل‌های موجود در این پوشه‌ها به طور خودکار در این سرویس ابری آپلود می‌شوند.

مراحل روش دسترسی به آیکلاد در مک

  1. جهت دسترسی به فولدر iCloud Drive در سیستم مک، ابتدا لازم است وارد برنامه Finder شوید.
  2. سپس در سایدبار سمت چپ، گزینه iCloud Drive را انتخاب کنید.
  3. توجه داشته باشید در صورتی که در سایدبار برنامه Finder گزینه iCloud Drive را پیدا نکردید، می‌توانید از طریق منوی اصلی برنامه Finder آن را انتخاب کنید. بنابراین در منوی اصلی برنامه، گزینه Preferences را انتخاب کرده سپس با کلیک روی Sidebar، گزینه iCloud Drive را فعال کنید.

لازم به ذکر است که کار کردن با فولدرهای آیکلاد مانند سایر فولدرهای موجود در سیستم‌عامل MacOS است.

نحوه مدیریت حساب آیکلاد در مک

بعد از اینکه با روش دسترسی به آیکلاد در مک آشنا شدید، بهتر است با نحوه مدیریت حساب iCloud در مک‌بوک هم آشنا شوید. برای این کار می‌توان به صورت زیر عمل کرد:

  1. در بخش System preferences وارد قسمت Apple ID شوید.
  2. سپس گزینه iCloud را در سایدبار انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید لیست برنامه‌هایی که به حساب آیکلاد شما دسترسی دارند را مشاهده کنید. در انتهای این بخش، امکان مشاهده میزان حافظه اشغال‌شده توسط هر یک از برنامه‌ها وجود دارد.
  3. جهت مدیریت حافظه iCloud، روی گزینه Manage در پایین صفحه کلیک کنید. در این صورت می‌توانید همه اطلاعات و فایل‌های ذخیره‌شده در فضای ابری iCloud را پاک کرده یا از طرفی ظرفیت حافظه آیکلاد را افزایش دهید.

همچنین می‌توان اشتراک سرویس ابری را تغییر داد. البته توجه داشته باشید که با حذف‌کردن فایل‌ها از روی حساب آیکلاد، آن‌ها از روی همه دیوایس‌ها پاک خواهند شد.

جمع‌‌بندی

  • سرویس ابری iCloud یک سرویس ذخیره‌سازی ابری است که می‌توان فایل‌های مورد نظر خود را در آن ذخیره کرد.
  • در واقع iCloud Drive همچون یک هارد دیسک شخصی در اینترنت به حساب می‌آید که یکی از قابلیت‌های ویژه آن، امکان دسترسی به فایل‌های ذخیره‌شده خود از طریق همه دستگاه‌های اپل یا دیگر کمپانی‌ها است.
  • روش دسترسی به iCloud در مک چندان سخت نیست و شما به‌راحتی می‌توانید با دنبال‌کردن چند گزینه در بخش iCloud Drive، فایل‌های ذخیره‌شده خود را ببینید.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.