sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

۱۰ میانبر اصلی و کاربردی در Finder

  • 1402-12-13
  • 102
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

۱۰ میانبـــر کاربردی و اصلی در Finder

اگر کاربر مک هستید، احتمالاً با «Finder» به عنوان یکی از ابزارهای اساسی که روزانه از آن استفاده می‌کنید، آشنا هستید. اما آیا می‌دانستید که Finder ویژگی‌ها و میانبرهای کاربردی پنهان زیادی را در خود جای داده که می‌تواند روند کار شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با ۱۰ میانبر کاربردی و اصلی در Finder آشنا شوید.

سرعت حذف فایل‌ها را با میانبرهای صفحه کلید افزایش دهید

حذف فایل‌ها در Finder یک کار رایج است اما برای سرعت‌بخشیدن به این فرآیند، روش‌های مختلف دیگری هم وجود دارد. به جای انتخاب گزینه حذف، می‌توانید از میانبر «Command + Delete» برای انتقال فوری فایل‌های انتخابی به سطل زباله استفاده کنید. این میانبر راهی مناسب برای ساده‌کردن حذف فایل و سازماندهی فضای کاری شما است. دقت داشته باشید برای حذف دائمی همه فایل‌های موجود در سطل زباله، از میانبر «Command + Shift + Delete» استفاده کنید و وقتی از شما خواسته شد، روی گزینه «Empty Trash» کلیک کنید.

برش (Cut) و چسباندن فایل‌ها به جای کپی و چسباندن

اگر کاربر تازه‌وارد مک هستید، ممکن است تعجب کنید که چگونه فایل‌ها را مانند سایر سیستم‌عامل‌ها «Cut» و «Paste» کنید. برخلاف عملیات برش و چسباندن سنتی، Finder در مک رویکرد متفاوت‌تری ارائه می‌کند. پس از انتخاب فایل‌های مورد نظر، باید آن‌ها را با استفاده از میانبر «Command + X» یا سایر روش‌های کپی استاندارد، کپی نمایید.

برای تکمیل عمل برش، دو گزینه برای چسباندن دارید: استفاده از دستور «Command + V» عملیات معمول کپی پیست را انجام می‌دهد، در حالی که دستور «Command + Option + V» فایل‌ها را جابه‌جا و به‌طور موثر آن‌ها را Cut می‌کند. از این طریق می‌توانید آن را در مکان دیگری روی هارد دیسک قرار دهید.

فایل‌ها را فوراً با میانبر صفحه‌کلید پیش‌‌نمایش کنید

با انتخاب یک فایل و فشار دادن کلید «Space» می‌توانید به سرعت پیش نمایش تصاویر، اسناد و حتی فیلم‌ها را مشاهده کنید. این میانبر با صرفه‌جویی در زمان، به شما کمک می‌کند که نگاهی اجمالی به فایل‌های خود بدون نیاز به باز کردن کامل آن‌ها داشته باشید. نوار کناری را برای فضای بیشتر مخفی کنید.

نوار کناری که در سمت چپ پنجره Finder قرار دارد، پوشه‌ها و درایوهای شبکه شما را نمایش می‌دهد. با این حال، ممکن است مواقعی پیش بیاید که به فضای صفحه‌نمایش بیشتری نیاز داشته باشید و ترجیح دهید نوار کناری را پنهان کنید. برای انجام سریع این کار، می‌توانید از میانبر «Command + Option + S» استفاده کنید که نحوه نمایش نوار کناری را تغییر می‌دهد.

به سرعت محل نصب یک برنامه را پیدا کنید

اگر نیاز دارید محل نصب برنامه‌ای را پیدا کنید که قبلا در «Dock» شما قرار داشته اما نمی‌توانید به یاد بیاورید که کجا ذخیره شده، یک راه‌حل ساده وجود دارد. در حالی که کلید Command را نگه داشته‌اید، روی نماد برنامه در Dock کلیک کنید. Finder یک پنجره جدید باز می‌کند که محل نصب برنامه را برجسته نموده و مدیریت برنامه‌ها را برای شما آسان می‌کند.

یک پوشه جدید ایجاد نمایید و چندین فایل را به آن منتقل کنید

برای ایجاد یک پوشه جدید و انتقال چندین فایل به آن، می‌توانید با میانبرهای صفحه کلید Finder در عرض چند ثانیه این کار را انجام دهید. ابتدا با نگه‌داشتن کلید Command و کلیک روی هر فایل، تمام فایل‌هایی را که می‌خواهید جابه‌جا کنید انتخاب نمایید. پس از انتخاب فایل‌ها، «Command + Control + N» را فشار دهید تا یک پوشه جدید ایجاد شده و فایل‌ها به آن انتقال می‌یابند‌. حالا می‌توانید برای پوشه جدید یک نام انتخاب نمایید.

فایل‌های مخفی را در Finder کشف کنید

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد به فایل‌های مخفی در مک خود دسترسی داشته باشید. برای آشکارکردن این فایل‌های مخفی، می‌توانید از «Command + Shift + .» استفاده کنید. این دستور قابلیت مشاهده فایل‌های مخفی در Finder را تغییر می‌دهد. این ویژگی زمانی مفید خواهد بود که نیاز به دسترسی به فایل‌های سیستم یا ایجاد تغییرات در تنظیمات مخفی دارید.

به سرعت به پوشه‌های خاص بروید

ابزار Finder چندین میانبر صفحه‌‌کلید مفید برای پیمایش سریع به پوشه‌های خاص ارائه می‌دهد. در ادامه برخی از رایج‌ترین میانبرهای مورد استفاده ذکر شده است:

  • میانبر Command+Shift+C پوشه سطح بالاتر سیستم را باز می‌کند.
  • میانبر Command+Shift+D پوشه Desktop را باز خواهد کرد.
  • میانبر Command+Shift+H پوشه Home را باز می‌کند.
  • میانبر Command+Shift+I پوشه iCloud Drive را باز می‌نماید.
  • میانبر Command+Shift+O پوشه Documents را باز می‌کند.

با یک میانبر صفحه‌کلید به اطلاعات فایل دسترسی پیدا کنید

برای دسترسی سریع به اطلاعات مهم در مورد یک یا چندین فایل، می‌توانید از میانبر صفحه کلید «Command + I» استفاده کنید. این میانبر پنجره دریافت اطلاعات را باز می‌کند. از این طریق می‌توانید ویژگی‌ها و تنظیمات مختلف مربوط به فایل‌های انتخاب شده را مشاهده و تغییر دهید.

چه نیاز به بررسی اندازه فایل، تنظیم مجوزها یا مشاهده ابرداده داشته باشید، پنجره دریافت اطلاعات راهی مناسب برای مدیریت ویژگی‌های فایل ارائه خواهد داد.

به نوار جستجو در Finder بروید

اگر می‌خواهید به سرعت و بدون نیاز به کلیک کردن به نوار جستجو در Finder بروید، می‌توانید از میانبر «Command + F» استفاده کنید. این میانبر فورا مکان نما را در نوار جستجو قرار می‌دهد و به شما کمک می‌کند بدون کلیک اضافی شروع به تایپ کرده و جستجو نمایید.

نتیجه‌گیری

ابزار Finder یک ابزار مدیریت فایل در مک بوده و ویژگی‌ها و میانبرهای بی‌شماری را برای افزایش بهره‌وری شما ارائه می‌دهد. با تسلط‌ بر ۱۰ میانبـــر کاربردی و اصلی در Finder، می‌توانید گردش کار خود را ساده کنید، در زمان صرفه‌جویی نمایید و تجربه بهتری در استفاده از مک خود داشته باشید.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.