sibapp

عبارت مد نظر را بنویسید

sibapp
sibapp
sibapp

‎⁨آموزش ریست کردن و بازیابی پسورد مک بوک⁩

فراموشی رمز مک بوک و آموزش ریست کردن آن

فراموشی رمز مک بوک ممکن است برای هر کاربری اتفاق بیفتد. اما چگونه می‌توان آن را ریست کرد؟ چه اطلاعاتی به این کابران کمک می‌کند که بتوانند رمز عبور خود را برای استفاده از مک‌بوک ریست کنند؟ در این مطلب از سیب اپ، به روش‌های ریست کردن پسورد مک می‌پردازیم.

فراموشی رمز مک بوک، چالشی نه چندان عجیب

امکان رمزگذاری روی دستگاه، جزو پایه‌ای‌ترین موارد برای هر سیستمی است که محصولات اپل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما اپل از این نکته غافل نشده که فراموشی رمز عبور مک بوک برای کاربران آن دردسرساز خواهد بود. به همین دلیل چند راه‌حل را پیش پای این افراد قرار داده است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

روش‌های ریست کردن پسورد مک ‌بوک

چهار راهکار برای افرادی وجود دارد که با مشکل فراموشی مک بوک مواجه شده‌اند. اولین گزینه استفاده از اپل آیدی (Apple ID) است. روش دوم، استفاده از «Admin Account» دیگری برای ورود به لپ‌تاپ و انجام مراحل ریست پسورد است. گزینه «Recovery Mode» روش دیگری است که فرصتی فراهم می‌کند که بتوان رمز عبور مک‌بوک را ریست کرد. آخرین راهکار هم استفاده از قابلیت «FileVault» است.

۱- استفاده از Apple ID برای ریست کردن رمز مک ‌بوک

شرایط استفاده از این قابلیت هنگامی است که اپل آیدی را به لپ‌تاپ مک خود متصل کرده‌اید. در این هنگام بازیابی پسورد فراموش شده راحت‌تر انجام خواهد شد. اما چگونه این شرایط کمک خواهد کرد؟

هنگامی که چندبار پسورد خود را وارد می‌کنید، از شما درخواست می‌شود که لپ‌تاپ خود را ریستارت کنید تا گزینه‌های بازیابی کردن پسورد در اختیار شما قرار گیرد. پس سریع مک‌بوک را ری‌استارت کنید. پس از اینکه ری‌استارت انجام شد، از شما درخواست می‌شود که اپل آیدی خود را وارد کنید. پس از اینکه Apple ID را وارد کردید، باید ورود رمز عبور جدید و تکرار رمز عبور را انجام دهید تا بتوانید با پسوردی جدید وارد مک‌بوک شوید.

۲- استفاده از اطلاعات ادمین دیگر

اگر از مک بوک به‌طور اشتراکی استفاده می‌کنید و چند Admin Account روی آن نصب شده، در صورت فراموشی رمز مک بوک می‌توانید وارد اکانت دیگری شده و از طریق تنظیمات لپ‌تاپ، رمز عبور خود را ریست کنید.

معمولا شخصی که برای اولین بار مک‌بوک را راه‌اندازی کرده، به‌طور پیش‌فرض یک حساب مدیریتی دارد. اما می‌توانید با ورود به حساب خود و باز کردن «System Settings > Users & Groups» و مشاهده لیست حساب‌های کاربری در لپ‌تاپ اپل، اکانتی را بررسی کنید که رمز عبور آن را فراموش کرده‌اید. درست در زیر نام کاربری، نوع حساب نمایش داده می‌شود. اگر روی آن عبارت «Admin» نوشته شده باشد، شما می‌توانید رمزهای عبور کاربر را بازیابی کنید.

برای انجام این کار در زمان فراموشی رمز مک بوک، از همان صفحه «Users & Groups»، روی گزینه «Change» در مقابل «Password» کلیک کنید.

۳- به کار بردن Recovery Mode

اگر دو روش فوق نتیجه‌بخش نبودند، برای دسترسی به ابزار ریست رمز عبور باید مک‌بوک خود را در حالت بازیابی بوت کنید. برای این منظور، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. فرآیند ورود به حالت بازیابی به نوع مک شما بستگی دارد. برای مک‌بوک‌های دارای پردازنده اینتل، کلیدهای «Command + R» را روی صفحه کلید خود فشار داده و نگه دارید. سپس دکمه پاور را فشار دهید. کلیدهای Command + R را تا زمانی که نوار پیشرفت در زیر لوگوی اپل ظاهر شود نگه ‌دارید. همچنین می‌توانید با ریست کردن مک‌بوک و نگه‌داشتن مجدد Command+R وارد Recovery Mode شوید.
  2. در صورت فراموشی رمز مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و مک‌بوک مینی که از پردازنده «M1» اپل استفاده می‌کنند، باید کامپیوتر را خاموش کنید و سپس دکمه پاور را نگه‌دارید تا زمانی که یک گزینه به شما نمایش داده شود. روی آن کلیک کنید و سپس گزینه «Recovery» را انتخاب کنید. اکنون لپ‌تاپ در حالت بازیابی است، روی گزینه «Utilities» در نوار منو و سپس «Terminal» کلیک کنید. یک پنجره جدید ظاهر می‌شود که منتظر دستور شما برای ریست کردن پسورد است. عبارت «Resetpassword» را به عنوان یک کلمه، بدون علامت نقل قول تایپ کنید و دکمه «Return» را فشار دهید.
  3. پنجره Terminal را بسته و سپس ابزار Reset Password را پیدا کنید. دستورات لازم را که شامل ورود با Apple ID است دنبال کنید. در نهایت نوبت به انتخاب حساب کاربری برای تغییر رمز عبور می‌رسد.

۴- قابلیت FileVault در صورت فعال بودن

قابلیت FileVault یک ویژگی اختیاری در MacOS است که هارد دیسک مک ‌بوک شما و تمام داده‌های ذخیره‌شده روی آن را رمزگذاری می‌کند. معمولا در طول راه‌اندازی اولیه روشن می‌شود یا می‌توانید بعدا آن را در تنظیمات سیستم روشن کنید. اگر FileVault را فعال کرده‌اید، دو گزینه دیگر برای زمان فراموشی رمز مک بوک خود دارید. می‌توانید تا یک دقیقه در صفحه ورود به سیستم کاربر منتظر بمانید تا پیامی نمایش داده شود که به شما دستور می‌دهد دکمه پاور را فشار دهید. سپس مک‌بوک را مجددا به حالت بازیابی راه‌اندازی کنید. دستورالعمل‌ها را برای ریست کردن لپ‌تاپ اپل خود دنبال کنید، پس از آن باید پنجره Reset Password را مشاهده کنید.

نکته مهم در استفاده از File Vault

گزینه دیگر هنگام فراموشی رمز مک بوک، استفاده از «Recovery Key» است که باید هنگام فعال کردن FileVault یادداشت می‌کردید. اگر این کار را انجام داده‌اید، می‌توانید پس از سه بار تلاش ناموفق برای ورود، کلید بازیابی را وارد کنید. حتما در صورت لزوم از حروف بزرگ استفاده و خط فاصله را وارد کنید. این موارد ضروری هستند.