sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

راه‌های ساده برای رفع هنگ مک بوک

  • 1402-10-23
  • 123
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

راه های ساده برای رفع هنگ مک بوک

هنگ مک بوک یکی از مشکلاتی است که ممکن است کاربران این سیستم‌ها با آن مواجه شوند. در واقع با وجود اینکه شرکت اپل به عرضه محصولات با سیستم‌عامل‌های باکیفیت و عملکرد روان مشهور است، همچنان ممکن است این مشکلات بروز پیدا کنند. مک‌بوک‌ها نیز به عنوان یکی از محصولات اپل، از این قاعده مستثنی نیستند. از این رو در این مطلب از سیب اپ همراه ما باشید تا با روش‌های رفع هنگ کردن مک‌بوک‌ها آشنا شوید.

علت هنگ مک بوک

با وجود قدرت پردازش بالای مک‌بوک‌ها و عملکرد روان آن‌ها، گاهی ممکن است این لپتاپ‌ها مانند سیستم‌های دیگر هنگ کنند. هنگ مک بوک می‌تواند به دلایل مختلفی همچون مشکلات سخت‌افزاری از قبیل معیوب یا قدیمی بودن قطعات سخت‌افزاری یا مشکلات نرم‌ افزاری مانند نصب نادرست برنامه‌ها یا آسیب رسیدن به سیستم‌عامل ایجاد شود.

با این حال، در صورت هنگ کردن مک‌بوک می‌توان وضعیت سیستم‌عامل را بررسی کرد، برنامه‌های غیرضروری را بست یا نسبت به اجرای ابزارهای عیب‌یابی اقدام کرد. در ادامه به‌طور مفصل در مورد روش‌های رفع هنگ کردن مک‌بوک بحث می‌کنیم.

روش‌های رفع هنگ مک بوک

هنگ مک بوک ممکن است به هر دلیلی ایجاد شود اما چیزی که بیشتر از هر چیز اهمیت دارد، این است که بتوان بدون از بین رفتن اطلاعات ذخیره نشده، این مشکل را رفع کرد. روش‌های زیر از مهم‌ترین و ساده‌ترین راه‌هایی هستند که می‌توان برای رفع هنگ کردن مک‌بوک‌ها از آن‌ها استفاده کرد:

قابلیت «Force Quit»

قابلیت Force Quit هنگامی کارساز است که یک برنامه باعث هنگ مک بوک شده است و در حالت طبیعی نمی‌توان از برنامه خارج شد. در واقع این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد تا یک برنامه را به‌صورت اجباری ببندد، حتی در شرایطی که سیستم به‌طور کامل هنگ کرده باشد.

برای انجام این کار، به‌طور هم‌زمان‌ سه دکمه «Opt+Cmd+Esc» را نگه دارید. در منوی ظاهر شده، روی نام برنامه‌ای که می‌خواهید آن را ببندید کلیک کرده و سپس گزینه Force Quit را انتخاب کنید.

در صورتی که میزان هنگ شدن مک‌بوک به حدی بود که با استفاده از این روش برطرف نشد، لازم است به‌طور هم‌زمان‌ سه دکمه Opt+Cmd+Esc را همراه با دکمه پاور نگه دارید تا امکان ریبوت مک فراهم شود.

توجه: دقت داشته باشید که استفاده از روش دوم ممکن است موجب از بین رفتن داده‌های ذخیره نشده در برنامه مورد نظر شود‌. از این رو سعی کنید تا حد ممکن قبل از اجرای این روش، داده‌های خود را ذخیره کنید.

ریست کردن بخش «System Management Controller»

این بخش با نام اختصاری «SMC»، نقش مهمی را در سیستم‌های مک ایفا می‌کند. در واقع مواردی همچون مدیریت وضعیت باتری، نور پس‌زمینه کیبورد، کنترل صدا، فن‌ها و خنک‌کننده‌ها، ورودی و خروجی پورت‌ها و مواردی از این قبیل همگی از طریق این بخش انجام می‌شوند.

در صورت خراب شدن SMC، ممکن است مشکلاتی همچون خاموش شدن ناگهانی، هنگ کردن یا بروز مشکل در باتری مک‌بوک پدید آیند. از این رو اگر خیلی با هنگ شدن سیستم مک بوک خود درگیر هستید، احتمال دارد این بخش به ریست کردن نیاز داشته باشد. ریست کردن بخش SMC در مک‌بوک‌های قبل از سال ۲۰۱۶ متفاوت از مک‌بوک‌های بعد از ۲۰۱۶ است که در ادامه به‌طور جداگانه به بررسی آ‌ن‌ها می‌پردازیم:

ریست کردن SMC در مک‌بوک‌های ۲۰۱۵ و قبل از آن

  1. در اولین قدم مک‌بوک را خاموش کنید.
  2. سپس بعد از خاموش کردن، بلافاصله به‌طور هم‌زمان‌ سه دکمه «Shift+Ctrl+Opt» را همراه با دکمه پاور فشار دهید.
  3. ۴ دکمه فوق را به مدت حداقل ۱۰ ثانیه نگه‌دارید، سپس آن‌ها را رها کنید.
  4. سپس به‌صورت عادی مک‌بوک خود را روشن کنید.
  5. اگر از «iMac» استفاده می‌کنید، فرایند ذکر شده کمی متفاوت است. در این صورت بعد از خاموش کردن مک، باید آن را از برق خارج کنید و ۱۵ ثانیه منتظر بمانید‌. سپس به‌صورت عادی iMac را روشن کنید.

ریست کردن بخش SMC در مک‌بوک‌های ۲۰۱۶ به بعد

  1. مک‌بوک را خاموش کنید.
  2. حال دکمه پاور را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید.
  3. در ادامه دکمه پاور را رها کرده و چند ثانیه منتظر بمانید.
  4. سپس مک را روشن کنید.

ریست کردن «PRAM/NVRAM»

«PRAM» و «NVRAM» بخش‌های کوچکی از حافظه مک‌بوک هستند که ممکن است یک سری از تنظیمات مهم همچون تنظیمات صدا، زمان و تاریخ، صفحه‌ نمایش و حافظه جانبی در آن‌ها ذخیره شوند. در نتیجه بلافاصله بعد از روشن شدن مک، این تنظیمات اعمال خواهند شد.

گاهی اوقات ممکن است هنگ کردن مک‌بوک ناشی از درست عمل نکردن این بخش‌ها باشد. از این رو بهتر است برای رفع هنگ مک بوک، به فکر ریست کردن این بخش‌ها باشید. ریست کردن این بخش‌ها هم در سیستم‌های قدیمی متفاوت از سیستم‌های جدیدتر است.

ریست کردن PRAM و NVRAM در مک‌بوک‌های ۲۰۱۵ یا قدیمی‌تر

  1. ابتدا مک را خاموش کنید.
  2. در قدم بعدی مک‌بوک را روشن کنید، سپس بلافاصله دکمه‌های «Opt+Cmd+P+R» را به‌طور هم‌زمان‌ نگه‌دارید.
  3. چهار دکمه فوق را حدود ۲۰ ثانیه نگه‌دارید. حتی اگر در این مدت مک ریستارت شد.
  4. در نهایت اگر مک بعد از روشن شدن صدای معمول عادی همیشگی را داشت، دکمه‌ها را رها کنید.
  5. به این ترتیب عمل ریست کردن این بخش‌ها در سیستم‌های قدیمی انجام می‌شود.

ریست کردن PRAM و NVRAM در مک‌بوک‌های ۲۰۱۶ یا جدیدتر

  1. در مک‌بوک‌های جدید برای ریست کردن این بخش‌ها، ابتدا مک را خاموش کنید.
  2. سپس مک‌بوک را روشن کرده و دکمه‌های Opt+Cmd+P+R را به طور هم‌زمان‌ فشار دهید.
  3. نگه‌داشتن دکمه‌ها را تا زمانی ادامه دهید که لوگوی اپل روی صفحه ظاهر شده و سپس محو شود.

قرار دادن مک در حالت «Safe Mode»

یکی از قابلیت‌های کاربردی که در سیستم‌های هوشمند وجود دارد، حالت امن Safe Mode است. با این قابلیت، سیستم در حالت بوت قرار دارد، به این معنی که تنها نرم‌افزارهای اصلی سیستم‌عامل بارگذاری می‌شوند و هیچ برنامه دیگری فعال نخواهد شد. در نتیجه با کمک آن می‌توان تشخیص داد که مشکلات هنگ کردن مربوط به نرم‌افزارهای شخص ثالث هستند یا خیر. بنابراین از این طریق می‌توان نسبت به عیب‌یابی مک اقدام کرد.

جهت استفاده از قابلیت Safe Mode، لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  1. مک‌بوک خود را خاموش کنید.
  2. لپتاپ را روشن کنید و بلافاصله دکمه «Shift» را فشار دهید.
  3. تا زمانی که صفحه لاگین نشان داده شود، دکمه Shift را نگه دارید و سپس رها کنید.
  4. با وارد کردن رمز وارد محیط سیستم‌عامل شوید.
  5. حال کمی با مک‌بوک کار کرده و بررسی کنید که مشکل هنگ مک‌بوک برطرف شده است یا خیر. اگر مشکل برطرف شد احتمالا مشکل از نرم‌افزارهایی است که اخیرا نصب کرده‌اید و بهتر است آن‌ها را حذف کنید.
  6. سپس سیستم را ریبوت کنید و به حالت عادی وارد آن شوید.

تست عیب‌یابی اپل

در سیستم‌عامل‌های مک قابلیتی وجود دارد که به کمک آن می‌توان سلامت قطعات داخلی را بررسی کرد. با استفاده از این قابلیت می‌توان دلیل وجود مشکل را پیدا کرد و جهت رفع هنگ مک‌بوک اقدام کرد.

تست عیب‌یابی اپل را می‌توان به‌صورت زیر انجام داد:

  1. قبل از اقدام به عیب‌یابی مک، همه لوازم جانبی همچون هارد اکسترنال یا فلش مموری را که به سیستم وصل هستند، جدا کنید.
  2. مک‌بوک را خاموش کنید.
  3. لپتاپ را روشن کرده و سپس بلافاصله کلید «D» را نگه دارید.
  4. کلید D را تا زمانی نگه‌ دارید که در صفحه گزینه انتخاب زبان ظاهر شود.
  5. بعد از انتخاب زبان مورد نظر خود، منتظر بمانید تا تست عیب‌یابی اپل اجرا شود.
  6. تست عیب‌یابی ممکن است چند دقیقه زمان ببرد.
  7. در صورتی که این تست مشکلی را شناسایی کند، آن را نمایش داده و راه‌حل آن را نیز ارائه خواهد داد.

آپدیت کردن سیستم‌عامل

گاهی اوقات وجود باگ‌های نرم‌افزاری می‌تواند از دلایل هنگ مک بوک باشد. در اکثر مواقع نیز علت بروز این باگ‌های نرم‌افزاری، وجود مشکل در سیستم‌عامل است. از این رو اپل در تلاش است از طریق آپدیت کردن این مشکل را حل کند.

بنابراین جهت جلوگیری از هنگ شدن مک‌بوک، پیشنهاد می‌شود سیستم خود را همیشه آپدیت کنید و به‌روز نگه‌دارید. همچنین علاوه‌بر سیستم، برنامه‌های خود را به‌روزرسانی کنید. در این صورت اگر مشکل هنگ مربوط به این بخش باشد، با آپدیت کردن برطرف خواهد شد.

جهت آپدیت سیستم‌عامل مک‌بوک می‌توان به صورت زیر اقدام کرد:

  1. روی گزینه «System Settings» در نوار منو کلیک کنید.
  2. وارد بخش «General» شوید.
  3. گزینه «Software Update» را انتخاب کنید.
  4. اگر سیستم‌عامل نیاز به آپدیت داشته باشد، روی گزینه «Update Now» کلیک کنید.

جمع‌بندی

  • سیستم‌عامل‌های مک بوک از جمله سیستم‌های باکیفیت و قدرتمند هستند که کار کردن با آن‌ها خیلی سریع‌تر از سیستم‌های دیگر است.
  • با این حال قدرتمندترین سیستم‌‌ها از جمله مک‌بوک هم ممکن است هنگ کنند.
  • از این رو لازم است ضمن پیدا کردن دلیل هنگ مک بوک، با استفاده از روش‌های موجود نسبت به رفع آن اقدام کرد.
  • از ساده‌ترین روش‌ها جهت رفع هنگ کردن مک‌بوک می‌توان به استفاده از قابلیت Force Quit، قرار دادن در حالت Safe mode و آپدیت کردن سیستم‌عامل مک‌بوک اشاره کرد.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.