sibapp

عبارت مد نظر را بنویسید

sibapp
sibapp
sibapp

‎⁨روش های حل مشکل کار نکردن ایردراپ در مک بوک⁩

روش های حل مشکل کار نکردن ایردراپ مک بوک

یکی از ویژگی‌های مفید دستگاه‌های اپل، قابلیت اشتراک‌گذاری فایل با «AirDrop» است. با استفاده از ایردراپ که بیش از یک دهه پیش راه‌اندازی شد، کاربران محصولات شرکت اپل می‌توانند سایر دستگاه‌های مجاور مثل مک بوک‌ ها، آیفون‌ها و آیپدها را پیدا کرده و اطلاعات مختلفی را بین دو دستگاه انتقال دهند. برای آشنایی بیشتر با این قابلیت و دلایل کار نکردن ایردراپ مک بوک با ما همراه باشید.

قابلیت ایردراپ در محصولات اپل چیست؟

ایردراپ به عنوان یک قابلیت کاربردی این امکان را به کاربران محصولات اپل می‌دهد تا فایل‌های مختلف خود را از فواصل کوتاه با سایر دستگاه‌های اپل به اشتراک بگذارند. با استفاده از این قابلیت و بدون نیاز به اینترنت، می‌توانید فایل‌های مختلف مثل عکس و ویدیو، اسناد، موزیک و… را بین دو دستگاه منتقل کنید.

قابلیت ایردراپ طوری طراحی شده است که انتقال فایل از طریق آن رمزگذاری می‌شود. از این رو می‌توانید از امنیت اطلاعات خود مطمئن باشید. شرکت اپل توصیه می‌کند هنگام استفاده از این قابلیت، از یک شبکه Wi-Fi استفاده کنید، زیرا این کار سرعت انتقال داده‌ها را افزایش می‌دهد.

دلایل کار نکردن ایردراپ مک بوک و راه‌حل‌ها

کار نکردن ایردراپ مک بوک یکی از خطاهای رایجی است که بسیاری از کاربری با آن مواجه می‌شوند. بیشتر اوقات این مسئله از قدیمی‌بودن سیستم شما یا به‌روز‌نبودن سیستم‌عامل آن نشات می‌گیرد. اما برای اینکه بتوانید این مشکل را در کوتاه‌ترین زمان حل کنید، بهتر است تمامی دلایل کار نکردن ایردراپ مک بوک را بررسی کنید.

یکی از دلایل کار نکردن ایردراپ مک بوک این است که شاید اصلًا آن را برای استفاده فعال نکرده‌اید. برای فعال کردن ایردراپ، باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

  1. پنجره «Finder» را باز کرده و در نوار منو روی قسمت «Go» کلیک کنید.
  2. در ادامه از بین گزینه‌های موجود، روی گزینه AirDrop کلیک کنید. روش دیگر انجام این کار باز کردن Finder و انتخاب ایردراپ از نوار کناری آن است.
  3. در قسمت پایین پنجره بازشده، عبارت «Allow me to be discovered by» را انتخاب کرده و آن را روی حالت «Contacts Only» یا «Everyone» قرار دهید.

شما نه تنها باید از فعال‌بودن ایردراپ روی مک بوک خود مطمئن باشید، بلکه باید آن را در دستگاه‌ دوم هم فعال کنید.

قفل‌بودن دستگاه‌ها

یکی دیگر از موارد مهم که می‌تواند علت کار نکردن ایردراپ مک بوک باشد، قفل‌بودن هر دو دستگاه یا یکی از آن‌هاست. علاوه بر این باید مطمئن شوید که هر دو دستگاه در حالت روشن و آماده به کار قرار دارند. حتی اگر مک ‌بوک در حالت خواب قرار داشته باشد هم نمی‌توانید از طریق آن فایلی را دریافت یا ارسال کنید.

سیستم‌عامل قدیمی

علت دیگر کار نکردن ایردراپ مک بوک می‌تواند به قدیمی‌بودن سیستم‌عامل برگردد. استفاده از یک سیستم‌عامل قدیمی به دلایل مختلف توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است مورد هجوم بدافزارها قرار بگیرید. در هر صورت اگر سیستم شما قابلیت دریافت به‌روزرسانی‌های جدید را دارد، این کار را انجام دهید تا علاوه بر استفاده از ایردراپ و افزایش ایمنی، از بروز باگ‌های سیستمی در دستگاه‌ خود جلوگیری کنید. برای بررسی به‌روزرسانی‌های مک بوک خود مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

  1. در نوار منو روی لوگوی اپل کلیک کرده و وارد «System Settings» شوید.
  2. به قسمت «General» رفته و گزینه «Software Update» را انتخاب کنید.
  3. در صورت وجود به‌روزرسانی، روی گزینه «Update Now» کلیک کنید.

دور بودن دستگاه‌ها از هم

در فرآیند استفاده از ایردراپ در محصولات اپل، تا جای امکان فاصله دو دستگاه باید کم باشد. در واقع این قابلیت زمانی کار می‌کند که دستگاه‌هایی که قرار است فایل‌ها را با آن‌ها انتقال دهید، حداکثر با هم ۹ متر فاصله داشته باشند. جالب است بدانید که حتی حضور موانعی مثل دیوارها یا تداخل وسایل خانه مثل ماکروویو هم می‌تواند باعث بروز مشکل کار نکردن عملیات ایردراپ شود. راه حل این مشکل هم کم‌کردن فاصله یا رفع موانع موجود است.

عدم پشتیبانی از ایردراپ

در برخی از مواقع مک بوک شما ممکن است اصلاً از قابلیت ایردراپ پشتیبانی نکند. البته همانطور که گفتیم این قابلیت سال‌هاست که از سوی اپل معرفی شده و قابل استفاده است. بنابراین کمتر کاربری با این مشکل مواجه می‌شود. اما به طور کلی برخی از دستگاه‌‌ها همچنان از این ویژگی بهره‌مند نیستند. دستگاه‌هایی که می‌توانند از ایردراپ استفاده کنند:

  • آیفون: iPhone 5 به بعد
  • آیپد: آیپدهای نسل ۴ به بعد
  • مک‌ بوک: همه مدل‌های Mac منتشر شده از سال ۲۰۱۲ به بعد

نکته: شما می‌توانید با رفتن به بخش Finder و انتخاب گزینه Go مطمئن شوید که مک بوک شما با ایردراپ سازگار است یا خیر.

عدم روشن‌بودن وای‌فای یا بلوتوث

اگر تمامی مراحل بالا را طی کردید، اما همچنان برای انتقال فایل‌ها با مشکل مواجه بودید، باید از روشن بودن Wi-Fi و بلوتوث در دو دستگاه مطمئن باشید. برای اطمینان از صحت عملکرد این دو قابلیت حتی در صورت روشن‌بودن، بهتر است یک بار دیگر آن‌ها را خاموش و سپس روشن کنید. مراحل روشن‌کردن هر گزینه به صورت زیر است:

روشن‌کردن بلوتوث و Wi-Fi در مک ‌بوک
  1. در نوار منو روی بخش «Control Center» کلیک کنید.
  2. حالا می‌توانید نماد بلوتوث و Wi-Fi را مشاهده کنید.
  3. با تعویض‌کردن کلید سوییچ، می‌توانید آن‌ها را خاموش یا روشن کنید.

هنگ‌کردن سیستم

یکی دیگر از دلایل کار نکردن ایردراپ مک بوک می‌تواند مشکل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری در سیستم باشد که می‌تواند باعث هنگ‌کردن آن شود. برای این منظور شما می‌توانید دستگاه خود را «بازنشانی» یا «Hard Reset» کنید. برای انجام این کار در دستگاه‌های مختلف باید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

هارد ریست کردن مک ‌بوک

  1. دکمه پاور دستگاه را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید و سپس آن را رها کنید تا مک بوک خاموش شود.
  2. ۱۰ ثانیه صبر کنید و سپس دوباره دستگاه را روشن کنید.
  3. پس از راه‌اندازی مجدد، دوباره مراحل اتصال ایردراپ را دنبال کنید.

روشن‌بودن هات اسپات

یکی دیگر از دلایل کار نکردن ایردراپ مک بوک، روشن‌بودن هات اسپات است. بنابراین در صورت استفاده هم‌زمان از «Personal Hotspot» با ایردراپ، باید آن را خاموش کنید. برای این کار باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

  1. وارد بخش System Settings شوید.
  2. از بین گزینه‌های موجود، روی بخش Personal Hotspot کلیک کنید.
  3. در نهایت گزینه «Allow Others to Join» را خاموش کنید.

اشکال در تنظیمات فایروال

فایروال داخلی مک بوک برای عملکرد خاصی طراحی شده است، به گونه‌ای که از اتصال برنامه‌ها و سرویس‌های غیرمجاز به دستگاه جلوگیری می‌کند. با این حال ممکن است تنظیمات مربوط به این قابلیت به شکلی باشد که تمامی اتصالات مسدود شوند. این اتفاق باعث کار نکردن ایردراپ مک بوک خواهند شد. برای بررسی این تنظیمات، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به بخش System Settings بروید.
  2. وارد قسمت«Network» شده و گزینه «Firewall» را انتخاب کنید.
  3. اگر Firewall فعال است، روی گزینه «Options» کلیک کنید.
  4. گزینه «Block all incoming connections» را در حالت خاموش قرار دهید.
  5. مطمئن شوید که تنظیمات مربوط به اتصالات ورودی «Automatically allow built-in software to receive incoming connection» در حالت روشن قرار دارد. اگر این‌طور نیست، سوییچ مربوط به گزینه مورد نظر را در حالت روشن قرار دهید.

جمع‌بندی

قابلیت ایردراپ معمولاً مشکل خاصی روی دستگاه‌ها ندارد و برخی اوقات ممکن است پروسه پیداکردن دستگاه‌های دیگر و انتقال فایل کمی طول بکشد. این فرآیند می‌تواند با ارفاق فرآیندی بدون مشکل به حساب بیاید و نیازی به نگرانی و امتحان روش‌های ذکرشده ندارد. اما در صورتی که از مشکل‌داربودن این قابلیت روی دستگاه مکتان مطمئن هستید، روش‌های بالا را با دقت طی کنید.