sibapp

عبارت مد نظر را بنویسید

sibapp
sibapp
sibapp

‎⁨چگونه از یک فایل یا فولدر در مک با رمز عبور محافظت کنیم؟⁩

رمزگذاری فایل‌ها و فولدرهای مک چگونه انجام می‌شود؟ امنیت مک بوک شما به رمز عبور آن و قفل‌هایی که روی فایل‌ها و فولدرها گذاشته‌اید بستگی دارد. به همین منظور لازم است علاوه‌بر یک رمز عبور قوی، روش‌های محافظت از فایل‌ها را هم بلد باشید. همچنین برای جلوگیری از تغییرات یا حذف داده‌ها، می‌توانید از روش‌های قفل‌گذاری استفاده کنید. بسیاری از ما برای محافظت از فایل‌ها و اطلاعات شخصی‌مان روی پوشه‌ها رمزگذاری می‌کنیم تا از دستکاری دیگران در امان باشیم. همچنین قفل‌گذاری فایل‌ها، راهکاری برای محافظت از اطلاعات در برابر خودمان است تا ناخواسته، فایل یا فولدری را حذف نکنیم.

راه و روش‌های رمزگذاری فایل‌ها و فولدرهای مک

قفل کردن و رمزگذاری فایل‌ها و فولدرهای مک، بهترین روش برای جلوگیری از ویرایش ناخواسته اطلاعات شخصی و حساس است تا از حذف داده‌ها و دردسرهای پشت سر آن جلوگیری کنید. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارند؛ برخی بدون گذاشتن رمز عبور و برخی دیگر همراه با آن انجام می‌شوند.

قفل کردن یک فایل یا فولدر

برای رمزگذاری فایل‌ها و فولدرهای مک، روش‌های زیادی وجود دارند. قفل کردن یک فایل یا فولدر تنها با چند کلیک ساده انجام می‌شود. برای انجام این کار، روی فایل یا فولدر مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه «Get Info» را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید فایل یا پوشه مورد نظر را انتخاب کرده و از طریق نوار منو، وارد قسمت «File» و سپس Get Info شوید. در پنجره بازشده، تیک گزینه «Locked» را فعال کنید. با این کار، یک نماد قفل در گوشه آیکون پوشه ظاهر می‌شود.

قفل کردن فایل‌ها در حالت اجرا

روش دیگری برای قفل کردن فایل‌های در حال اجرا در سیستم‌عامل‌ مک وجود دارد. این روش برای فایل‌های برنامه‌هایی مانند «Preview»، «Pages» و «Numbers» کاربرد دارد. شما می‌توانید این گزینه را در قسمت «Documents» سایر اپلیکیشن‌ها نیز بررسی کنید. بدین منظور، ابتدا فایل موردنظر را باز کنید و سپس روی فلش کنار نام فایل، در بالای پنجره کلیک و پس از آن تیک گزینه Locked را فعال کنید.

قفل کردن فولدر دسکتاپ

دسکتاپ شما نیز مانند دیگر پوشه‌های مک بوک، یک فولدر به حساب می‌آید. بنابراین شما می‌توانید به همان روشی که در بالا توضیح داده شد، نسبت به قفل کردن دسکتاپ در مک عمل کنید. برای این کار، روی یک نقطه خالی از دسکتاپ کلیک راست کرده و سپس گزینه Get Info را انتخاب کنید. در پنجره ظاهر شده همانند قبل تیک گزینه Locked را فعال کنید.

توجه داشته باشید که با انجام این کار امکان اضافه کردن فایل یا فولدر به دسکتاپ را ندارید. به این ترتیب برای ایجاد یک پوشه جدید، پیامی مبنی بر درخواست رمز عبور مشاهده خواهید کرد. همچنین امکان حذف کردن آیتم‌های موجود در دسکتاپ را نخواهید داشت. اگر بخواهید فایل یا فولدری را از دسکتاپ به جای دیگر انتقال دهید، یک کپی از آن در محل مورد نظر ایجاد شده و نسخه اصلی روی دسکتاپ باقی می‌ماند.

چطور با فایل و فولدر قفل‌شده در مک کار کنیم؟

هنگام قفل کردن و رمزگذاری فایل‌ها و فولدرهای مک، نکات دیگری نیز وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید.

هنگام منتقل کردن یک فایل یا فولدر به سطل زباله، پیامی دریافت خواهید کرد که به شما در مورد قفل بودن آن اطلاع می‌دهد. این پیغام از شما می‌پرسد که آیا قصد انتقال آن را به سطل زباله دارید یا خیر؟ اگر قصد ویرایش فایل قفل‌شده‌ای را دارید، دوباره پیامی دریافت خواهید کرد که به شما اطلاع می‌دهد آیتم مورد نظر قفل است و از شما می‌پرسد که آیا قصد باز کردن آن را دارید یا خیر؟ در صورت تمایل می‌توانید آن را تایید کنید.

خارج کردن فایل‌ها و فولدر‌ها از حالت رمزگذاری‌شده

برای باز کردن قفل فایل یا فولدر، کافی است دقیقا همان مراحل را طی کنید. منتها در این حالت، بعد از باز کردن پنجره Get Info، تیک گزینه Locked را بردارید. برای فایل‌هایی که در حالت اجرا قفل شده‌اند، دوباره روی فلش کنار نام کلیک کرده و تیک گزینه Locked را بردارید.

رمزگذاری فایل‌های «iWork» در مک

شما می‌توانید برای محافظت بیشتر، برخی از آیتم‌های خاص مک را هم جداگانه رمزگذاری کنید. برای رمزگذاری فایل‌های iWork، ابتدا فایل مورد نظر را باز کرده، سپس گزینه‌ File و بعد «Set Password» را انتخاب کنید. در صفحه کوچک باز شده، رمز عبور مورد نظر را وارد و در صورت نیاز، یک راهنما برای یادآوری رمز عبور تعیین کنید. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که فایل مورد نظر شما فقط با «Touch ID» باز شود. در نهایت پس از اتمام کار، گزینه Set Password را انتخاب کنید.

رمزگذاری فایل‌های Note

برای رمزگذاری فایل‌های Note، ابتدا فایل مورد نظر را باز کرده و سپس از نوار بالایی پنجره، آیکون قفل را انتخاب کنید. همچنین از مسیر File و انتخاب «Lock Note» می‌توانید این کار را انجام دهید. در نهایت باید رمز عبور خود را تعیین کرده و دکمه «OK» را بزنید.

رمزگذاری فایل‌ها و فولدرهای مک با «Disk Utility»

برای رمزگذاری فایل‌ها و فولدرهای مک می‌توانید از طریق Disk Utility نیز عمل کنید. با این کار شما یک دیسک رمزگذاری شده درست می‌کنید که از آن برای ایجاد یک آرشیو امنیتی استفاده خواهید کرد. برای انجام این کار:

  1. آیتم‌های مورد نظرتان را داخل یک فولدر قرار دهید.
  2. برنامه Disk Utility را باز کرده و سپس مسیر «File > New Image > Image from Folder» را دنبال کنید.
  3. فولدری را که ساخته‌اید انتخاب کرده و گزینه «Choose» را بزنید.
  4. سپس باید برای فایل مورد نظر یک نام انتخاب کرده و محل ذخیره آن را تعیین کنید.
  5. نوع رمزگذاری را انتخاب کنید. پیشنهاد اپل، گزینه‌های ۱۲۸ بیت و ۲۵۶ بیت هستند.
  6. رمز عبورتان را وارد کرده و گزینه Choose را انتخاب کنید.
  7. در باکس فرمت، گزینه «read/write» را انتخاب و سپس روی گزینه «Save» کلیک کنید.
  8. اکنون Disk Utility شروع به ساختن فولدر محافظت‌شده می‌کند. پس از اتمام کار، گزینه Done را انتخاب کنید.

قفل کردن فایل در مک با برنامه «Terminal»

برای رمزگذاری فایل‌ها و فولدرهای مک می‌توانید از برنامه ترمینال هم استفاده کنید. این یک روش پیچیده‌تر است که چندان مناسب کاربران عادی نیست. در ابتدا باید اقدام به بررسی قفل بودن یا نبودن فایل یا فولدر مورد نظر با ترمینال کنید. برنامه ترمینال را باز کرده و سپس کد «Is -lo [File Path]» را در آن وارد کنید. دقت کنید که به جای عبارت «[File Path]» باید آدرس فایل مورد نظر را بنویسید. سپس دکمه «Return» را فشار دهید.

نشانگر «uchg» وضعیت قرارگیری قفل روی یک مورد خاص را بررسی می‌کند. در صورت مشاهده این عبارت در خروجی دستور می‌توان نتیجه گرفت که آیتم مورد نظر قفل بوده است. اگر فایل مورد نظر قفل نبود، با وارد کردن دستور «chflags uchg [File Path]» و فشردن کلید Return، اقدام به قفل کردن فایل کنید. در این دستور نیز به جای [File Path] باید آدرس فایل مربوطه را وارد کنید. این روش تفاوتی با دیگر روش‌ها نداشته و در نهایت عملکرد یکسانی خواهند داشت.

جمع‌بندی