sibapp
sibapp
sibapp
دسته‌بندی
راهنماهای کاربردی

آموزش روش پارتیشن بندی هارد مک بوک

  • 1402-10-19
  • 290
  • اشتراک
  • اشتراک
  • ۰

آموزش روش پارتیشن بندی هارد مک بوک

ایجاد پارتیشن روی هارد مک‌بوک به کاربران کمک می‌کند که بتوانند اطلاعات خود را به شیوه درستی دسته‌بندی کنند. پارتیشن بندی هارد مک بوک باعث خواهد شد که فضای متفاوتی از سیستم‌عامل برای ذخیره اطلاعات در دسترس داشته باشید و همچنین در صورتی که از یک مک‌بوک چندین نفر استفاده می‌کنند، هر فرد فضای ذخیره‌سازی خاص خودش را در اختیار داشته باشد. در این مطلب از سیب‌اپ مک، به روش پارتیشن بندی هارد مک بوک خواهیم پرداخت.

مفهوم پارتیشن بندی هارد چیست؟

قبل از بیان هر مطلبی باید ابتدا با مفهوم پارتیشن بندی هارد آشنا شوید. پارتیشن بندی هارد به معنی تقسیم فضای ذخیره‌سازی یک هارد به بخش‌های متفاوت، با حجم دلخواه است. شما می‌توانید یک هارد را که به عنوان مثال ۴ ترابایت ظرفیت دارد، به ۴ پارتیشن متفاوت که هر کدام ۱ ترابایت ظرفیت دارند، تقسیم کنید. همان‌طور که اشاره کردیم این کار باعث خواهد شد که شما به فضاهای مجزایی برای ذخیره اطلاعات دسترسی داشته باشید.

اهمیت پارتیشن بندی هارد مک بوک

پارتیشن بندی هارد مک بوک می‌تواند کمک کند که شما به ویژگی‌های متفاوتی دسترسی داشته باشید. وجود فضای اختصاصی برای کارهای متفاوت، ایجاد فضایی جدا از پارتیشن سیستم‌عامل، ایجاد فضای شخصی برای کاربران متفاوت مک‌بوک و همچنین ساده‌تر شدن فرایند نصب ویندوز روی مک‌بوک را باید تنها بخشی از مزایایی که با پارتیشن بندی هارد به آن دسترسی خواهید داشت، معرفی کرد.

روش پارتیشن بندی هارد مک بوک

پارتیشن بندی هارد مک بوک را باید فرایندی بسیار ساده دانست. البته برای انجام این فرایند باید با مراحل و نحوه انجام کار به خوبی آشنا باشید تا با مشکل مواجه نشوید. در ادامه روش انجام این کار توضیح داده می‌شود. توجه داشته باشید که این توضیحات در دو قسمت ارائه شده است. بخش اول به نحوه ورود به قسمت پارتیشن بندی هارد اختصاص دارد و در بخش دوم، روش انجام این کار را با هم بررسی خواهیم کرد.

ورود به برنامه انجام پارتیشن بندی هارد مک بوک

  1. در صفحه اصلی دسکتاپ، در نوار منو، روی گزینه‌ «Go» کلیک کنید.
  2. در این بخش، گزینه «Utilities» را انتخاب کنید.
  3. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، روی گزینه «Disk Utility» کلیک کنید.
  4. اکنون صفحه جدیدی باز خواهد شد. در قسمت سمت چپ، هارد خود را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.
با انجام این کارها، باز کردن برنامه‌ای که توسط آن می‌توانید کار پارتیشن بندی هارد مک بوک را انجام دهید، به پایان خواهد رسید. پس از آن، با توجه به توضیحاتی که در ادامه بیان می‌کنیم، کار پارتیشن بندی هارد را انجام دهید.

مراحل پارتیشن بندی هارد مک بوک

اکنون شما وارد برنامه‌ای شده‌اید که می‌توانید کار پارتیشن بندی را با استفاده از آن انجام دهید. برای ساخت پارتیشن جدید با استفاده از این برنامه تنها لازم است که مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. از میان گزینه‌های موجود در بالای صفحه، گزینه «Partition» را انتخاب کنید.
  2. در این بخش یک نمودار دایره‌ای را مشاهده خواهید کرد که فضای خالی و اشغال شده هارد شما را نمایش می‌دهد.
  3. اکنون باید با توجه به میزان فضای خالی موجود، میزان ظرفیت پارتیشن دوم را وارد کنید. این کار را می‌توانید به صورت دستی و با انتخاب حجم از روی دایره ظرفیت خالی هارد و یا وارد کردن عدد انجام دهید.
  4. سپس روی گزینه «+» و پس آن روی گزینه «Add Partition» کلیک کنید.
  5. با تأیید این پیام شما باید برای پارتیشن جدید خود یک نام انتخاب کنید.
  6. پس از انجام تمام این مراحل گزینه «Done» را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا فرایند پارتیشن بندی هارد مک بوک به پایان رسد.

نکات مهم در خصوص پارتیشن بندی هارد مک بوک

در زمان پارتیشن بندی هارد مک بوک باید به سه نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. عدم توجه به این نکات باعث خواهد شد که این کار باعث بروز مشکلاتی برای شما شود. این نکات عبارتند از:

  • همان‌طور که در این مطلب به آن اشاره کردیم، شما با استفاده از این روش تنها می‌توانید فضای خالی موجود روی هارد را برای پارتیشن بندی انتخاب کنید. پس در صورتی که به فضای بیشتری برای پارتیشن بندی هارد نیاز دارید، باید فضای بیشتری از هارد را با استفاده از روش‌های متفاوتی مانند گرفتن بک‌آپ و پاک کردن خالی کنید.
  • دومین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پارتیشن بندی هارد مک بوک ممکن است باعث از دست رفتن بخشی از اطلاعات موجود روی آن شود. پس حتما قبل از انجام این کار از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • پارتیشن بندی هارد مک بوک کاری زمان‌بر است. به همین دلیل اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، در زمانی اقدام به انجام آن کنید که به مک بوک خود برای مدتی نیاز نخواهید داشت.

مزایای داشتن چند پارتیشن روی هارد

حال که با روش پارتیشن بندی هارد مک بوک آشنا شدید، بد نیست با مزایایی که این کار به همراه دارد نیز آشنا شوید. از مهم‌ترین مزایای داشتن چند پارتیشن روی هارد مک بوک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- بهبود عملکرد و ایمنی

داشتن دو پارتیشن روی هارد مک بوک می‌تواند در بهبود عملکرد و ایمنی دستگاه نقش بسیار پر رنگی ایفا کند. زمانی که یک پارتیشن شما به سیستم‌عامل اختصاص دارد و اطلاعات خود را در پارتیشن دیگر ذخیره می‌کنید، عملکرد سیستم بهبود پیدا می‌کند. همچنین در صورتی که یکی از پارتیشن‌های شما به دلایل مختلف مانند آلوده شدن به ویروس با مشکل مواجه شود، اطلاعات موجود در پارتیشن دیگر بدون مشکل در جای خود باقی خواهند ماند.

۲- میزبانی از سیستم‌عامل دیگر

زمانی که شما بیش از یک پارتیشن روی هارد خود داشته باشید، می‌توانید یک سیستم‌عامل جدید را روی دستگاه خود نصب کنید. به عنوان مثال برخی کاربران به سیستم‌عامل ویندوز عادت کرده‌اند و با این کار می‌توانند علاوه‌بر «MacOS»، ویندوز را روی مک‌بوک خود نصب کنند.

۳- پشتیبان‌گیری بسیار ساده

در برخی مواقع، به دلایل مختلف، عملکرد هاردی که سیستم‌عامل روی آن نصب است با مشکل مواجه می‌شود و شما نیاز داشته باشید تا دوباره آن را نصب کنید. در این مواقع برخی از اطلاعات موجود روی پارتیشن سیستم‌عامل از بین می‌روند. اما اگر شما اطلاعات مهم خود را روی پارتیشن دیگری ذخیره کرده باشید، این اطلاعات بدون تغییر باقی خواهند ماند.

جمع‌بندی

  • آشنایی با روش پارتیشن بندی هارد مک بوک باعث خواهد شد که شما بتوانید این کار را به سادگی انجام دهید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.
  • پشتیبان‌گیری بسیار ساده، امکان نصب سیستم‌عامل جدید روی دستگاه و بهبود عملکرد و ایمنی را باید از مهم‌ترین مزایای پارتیشن بندی هارد مک بوک دانست.
  • توجه داشته باشید که تنها فضای خالی موجود روی هارد مک بوک را می‌توانید پارتیشن بندی کنید. پس در صورتی که به پارتیشنی با فضای بیشتر نیاز دارید، باید این فضا را روی هارد خالی کنید.
  • فرایند پارتیشن بندی زمان‌بر است و ممکن است باعث از دست رفتن برخی اطلاعات شما شود. پس به این نکات توجه داشته باشید.

ما به عنوان تیم محتوای سیب‌اپ مک می‌کوشیم تا علاوه بر ارائه بهترین و به روز ترین برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص macOS، کاربردی‌ترین آموزش‌های مربوط به این سیستم عامل را نیز در اختیارتان قرار دهیم تا به عنوان یک دارنده کامپیوتر مک به راحتی تمامی نیازهای خود را رفع کنید.